تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 14:15
کد خبر : 707671

چگونه عوارض آزادراهی خودرو را پرداخت کنیم؟

چگونه عوارض آزادراهی خودرو را پرداخت کنیم؟

پرداخت عوارض جاده‌ای به روش‌های قدیمی و در صف‌های طولانی زمان‌بر و خسته‌کننده است. اما چند سالی است که امکان پرداخت الکترونیکی عوارضی‌ها در اتوبان‌های کشور فراهم شده است.

پرداخت عوارض جاده‌ای به روش‌های قدیمی و در صف‌های طولانی زمان‌بر و خسته‌کننده است. اما چند سالی است که امکان پرداخت الکترونیکی عوارضی‌ها در اتوبان‌های کشور فراهم شده است.

بنابراین رانندگان با در دست داشتن یک گوشی هوشمند به‌راحتی می‌توانند روش آنلاین پرداخت عوارض آزادراهی را انجام دهند. همچنین روش‌های راحتی برای پرداخت آفلاین عوارض آزادراهی وجود دارد. البته شاید برای شما هم سوال باشد که چطور می‌توان عوارض بزرگراه‌ها را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کرد در ادامه چند روش سریع و راحت برای این کار به شما معرفی می‌کنیم.

آشنایی با عوارض آزادراهی

عوارض آزادراهی  به‌عنوان مبلغی از تمام رانندگان و مالکان خودروها دریافت می‌شود و برای احداث و نگهداری از آزادراه به کار می‌رود. به‌صورت معمول پرداخت عوارض آزادراهی در همه کشورها وجود دارد و مبلغ آن فاکتورهای مختلفی مانند براساس سختی در احداث، سختی در نگهداری، میزان مسافت و مقدار تردد و تاثیر درکاهش مسافت تعیین می‌شود.

با احداث آزادراه‌‌ها علاوه‌بر صرفه‌جویی در زمان و سوخت، حوادث رانندگی هم به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند، زیرا آزادراه‌ها براساس استاندارهای روز ساخته می‌شوند تا امکان تردد با سرعت و امنیت بیشتر و استهلاک کمتر را برای رانندگان فراهم کند.

نکته مهم این است که مالکان خودروها تا مدت عوارضی پس از یک هفته پس از عبور از آزادراه وقت دارند که هزینه عوارضی آن را بپردازند و پس از آن مبلغ عوارض تا زمان پرداخت به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد و مبلغی به‌عنوان جریمه دیرکرد نیز به آن اضافه می‌شود. در ادامه روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی معرفی می‌شود.

پرداخت عوارض آزادراهی با دستگاه خودپرداز

جالب است بدانید که سازمان راه و شهرسازی روش‌های مختلفی برای پرداخت الکترونیکی عوارض جاده‌ها در نظر گرفته و رانندگان می‌توانند در هر کجا که هستند به روش آنلاین و آفلاین پرداخت عوارض را انجام دهند. پرداخت عوارض جاده‌ای با خودپرداز بانکی یکی از روش‌های سریع و در دسترس برای پرداخت عوارض اتوبان است و مالکان خودروها با استفاده از عابر بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های مختلف می‌توانند این عوارض را بپرازند. در این روش نیازی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارید و فقط با دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت می‌توانید مبلغ عوارض جاده‌ای را پرداخت کنید.

استفاده از کد دستوری #۸*۷۲۰*‌

یکی از روش‌های سریع و آسان برای کسانی که گوشی هوشمند و بسته‌های اینترنت در دست ندارند این است که از کدهای دستوری برای پرداخت عوارض آزادراهی استفاده کنند. رانندگان و مالکان خودروها می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری#۸*۷۲۰*‌به‌راحتی عوارض خودرو خود را مشاهده و پرداخت آن را انجام دهند.

پرداخت عوارض آزادراهی با سایت بانک مسکن

یکی از بانک‌هایی که امکان دریافت برچسب پرداخت عوارض آزادراهی را برای رانندگان فراهم کرده، سایت بانک مسکن است. رانندگان خودروها می‌توانند با تهیه برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض از سایت بانک مسکن و نصب آن پشت شیشه‌های خودروی خود، بدون اتلاف وقت و به‌راحتی پرداخت عوارض جاده‌ها را انجام دهند.

برای این کار باید برچسب بانک مسکن را از سایت سامانه اینترنتی بانک مسکن تهیه کنید یا اینکه به‌صورت حضوری به نمایندگان فروش این برچسب‌ها مراجعه نمایید. علاوه بر آن شعب منتخب بانک مسکن نیز امکان فروش برچسب‌های پرداخت الکترونیکی عوارض را برای رانندگان فراهم کردند.

پرداخت عوارض آزادراهی از طریق سامانه‌های اینترنتی

یکی از روش‌های سریع برای کسانی که بسته‌های اینترنت و گوشی هوشمند دارند این است که از طریق سامانه‌های اینترنتی پرداخت عوارض آزادراهی را انجام دهند. در این روش کافی است که به آدرس‌های اینترنتی مختلف مانند سایت دیجی پی که در زمینه خدمات مالی، پرداخت، انتقال وجه، خرید شارژ ایرانسل، رایتل، همراه اول و پرداخت عوارض آزادراهی فعالیت می‌کند مراجعه کنید و بعد از مشاهده میزان عوارض جاده‌ای پرداخت آن را انجام دهید.

در حال حاضر اپلیکیشن‌های متعددی در زمینه خدمات مالی مختلف مانند پرداخت عوارض آزادراهی فعال هستند. در این میان برخی از آنها سرعت بیشتری دارند و امکانات متعدد و متنوعی را همراه با امنیت پرداخت در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ازجمله اپلیکیشن‌هایی که برای پرداخت عوارض فعالیت می‌کنند می‌توان به دیجی پی، همراه کارت، تومن، قبضینو و غیره اشاره کرد. البته همه این اپلیکیشن‌ها به‌صورت یکسان قابلیت‌های متعدد را در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

برخی از آن‌ها چندین قابلیت متعدد را برای کاربران فراهم می‌کند تا به‌راحتی بتوانند خرید شارژ، خرید بسته

اینترنت، پرداخت قبوض خدماتی و مالی، پرداخت عوارض آزادراهی انتقال وجه و خرید بلیط و غیره را انجام دهند.

پرداخت عوارض جاده ای با دیجی پی

دیجی پی با ایجاد بستری امن و سرعت مطلوب تمام خدمات مالی مختلف را مانند پرداخت عوارض آزادراهی برای کاربران فراهم می‌کند.

در وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی پی امکان پرداخت آنی و بدون توقف عوارض آزادراهی وجود دارد. برای این کار بعد از ورود به اپلیکیشن دیجی پی بخش عوارض جاده‌ای را انتخاب کنید و با وارد کردن شماره پلاک خودرو و انتخاب بدهی برای پرداخت آن اقدام نماید.

علاوه بر آن دیجی‌پی امکان مشاهده جزئیات بدهی قابل پرداخت را برای کاربران فراهم کرده است و درنهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود می‌توانید نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی جاده‌ای و اتوبان‌ها اقدام نمایید. نکته مهم دیگر این است که پرداخت آنلاین ظرف ۷۲ ساعت در سامانه راهداری ثبت می‌شود.

درعین‌حال اپلیکیشن دیجی پی امکان استعلام عوارض جاده‌ای برای اتومبیل‌های مختلف شامل سواری، مینی‌بوس، وانت، اتوبوس، کامیون دو محور، کامیونت، کامیون سه محور و تریلی فراهم کرده و در هر لحظه می‌توانید برای پرداخت قبض و عوارض جاده‌ای اقدام نمایید. نکته مهم دیگر این است که برای پرداخت عوارض جاده‌ای خودرو از طریق اپلیکیشن و وب سایت دیجی پی نیاز به رمز دوم کارت بانکی، تاریخ انقضا و کد اعتبار سنجی کارت بانکی دارید.

مزایای پرداخت الکترونیکی عوارض نسبت به پرداخت حضوری

دلایل مختلفی وجود دارد که برتری پرداخت الکترونیکی عوارض جاده‌ای را نسبت به پرداخت حضوری بیشتر می‌کند. اما به‌صورت کلی زمانی که از سامانه‌های آفلاین و آنلاین برای پرداخت عوارض آزادراهی استفاده می‌کنید روند انجام این کار سرعت بیشتری می‌گیرد و نیازی به اتلاف وقت در ترافیک‌های  طولانی پرداخت عوارض ندارید.

علاوه بر آن پرداخت به روش الکترونیکی به شما کمک می‌کند تا از تکنولوژی‌های پیشرفته و به‌روز استفاده کنید. همچنین با پرداخت الکترونیکی پرداخت عوارض آزادراهی به روش الکترونیکی امکان مشاهده جزئیات عوارض آزادراه و تراکنش‌های آن برای شما فراهم می‌شود.

درعین‌حال پاکیزگی بیشتر محیط زیست، مصرف سوخت کمتر، ترمز گرفتن کمتر و استهلاک پایین‌تر ماشین‌ها را باید به مزایای این روش اضافه کرد. درنهایت مهمترین مزیت پرداخت عوارض آزادراهی به روش آنلاین این است که شما راحت‌ترین و خلوت‌ترین روش را برای پرداخت عوارض آزادراهی انتخاب کردید و مدیریت زمان در طول سفر را به دست می‌گیرید.

قانون پرداخت عوارض آزادراهی

برای پرداخت عوارض جاده‌ها قوانین متعددی در نظر گرفته شده و رانندگان در جاده‌ها و اتوبان‌ها موظف به رعایت این قوانین هستند. اولین و مهمترین قانون این است که هر خودرو باید قبل یا پس از آن که از اتوبان‌ها تردد کرد عوارض آزادراهی آن را به روش‌های پیش‌بینی شده و به‌صورت حضوری، آفلاین و آنلاین پرداخت کند.

علاوه بر آن اگر رانندگان و مالکان خودرو از پرداخت عوارض خودداری کنند پیامک یادآوری توسط پلیس برای آنها ارسال می‌شود. درصورتی‌که پرداخت تا ۲۴ ساعت بعد از تردد انجام نشود، یک پیامک یادآوری دیگر برای مالک خودرو ارسال می‌شود و میزان و مبلغ عوارض آزادراهی یادآوری می‌شود.

اگر رانندگان از پرداخت این عوارض تا ۴۸ ساعت بعد از پیامک دوم خودداری کنند پیامک سوم از طرف پلیس برای آنها ارسال می‌شود. اگر مالک خودرو به هیچ کدام از این هشدارها و پیامک‌ها توجهی نکند و در جهت پرداخت عوارض آزادراهی اقدامی انجام ندهد، اعمال قانون اجرا می‌شود.

در این حالت ۳۰ هزار تومان جریمه به دلیل عدم پرداخت عوارض برای مالک خودرو در نظر گرفته می‌شود و به مبلغ عوارض جاده‌ای تعیین شده اضافه می‌گردد. اگر مالک خودرو نسبت به پرداخت عوارض و جریمه اقدام نکند این مبلغ در هنگام نقل و انتقال و فروش خودرو از او دریافت می‌شود.

اشتباهات در اعلام مبلغ عوارض عوارض آزادراهی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد پیامکی دریافت کنید که نشان‌دهنده عدم پرداخت عوارض جاده‌ای باشد در حالی که شما در آن زمان مشخص شده از اتوبان و آزادراه استفاده نکرده باشید. در این صورت رانندگان و مالکان خودرو نسبت به محاسبه اشتباه عوارض آزادراهی می‌توانند اعتراض کند و اگر پیامک به‌صورت اشتباه برای مالک خودرو ارسال شده پیگیری اعتراض خود را انجام دهند.

برای این کار مالکان خودرو می‌توانند با شماره تلفن ۶۳۴۶۸۵۳۱-۰۲۱ تماس بگیرند و اعتراض خود را اعلام کنند. علاوه بر آن امکان ارسال شماره پلاک خودرو به سرشماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ و درخواست بازبینی وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.