تاریخ انتشار : دوشنبه 28 خرداد 1403 - 17:18
کد خبر : 760668

ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه چیست؟

ساینا اس با استاندارد ۸۵ گانه چیست؟

مدتی است که سایپا عرضه خودرو «ساینا s استاندارد ۸۵ گانه» را آغاز کرده است. سوال این است که ساینا ۸۵ گانه چه تفاوتی با سایر مدل‌های ساینا دارد که قیمت آن به شکل قابل توجهی از آن‌ها بالاتر است؟ از اواسط سال ۱۴۰۲ به این طرف برخی خودروهای ایران خودرو و سایپا با پسوند

مدتی است که سایپا عرضه خودرو «ساینا s استاندارد ۸۵ گانه» را آغاز کرده است. سوال این است که ساینا ۸۵ گانه چه تفاوتی با سایر مدل‌های ساینا دارد که قیمت آن به شکل قابل توجهی از آن‌ها بالاتر است؟

از اواسط سال ۱۴۰۲ به این طرف برخی خودروهای ایران خودرو و سایپا با پسوند «ارتقاء یافته» یا همان استاندارد ۸۵ گانه به بازار عرضه شدند که نشان از اعمال آپشن‌های ایمنی روی آن‌ها می‌داد. در واقع این خودروها از نظر امنیت تقویت شده‌اند و از لحاظ آپشن‌های رفاهی یا مشخصات ظاهری فرقی با نمونه‌های معمولی ندارند.

این موضوع در مورد ساینا ۸۵ گانه نیز صدق می‌کند. در ادامه بیشتر در رابطه با این خودرو و تفاوت‌هایش با ساینا معمولی توضیح داده‌ایم.

منظور از استاندارد ۸۵ گانه چیست؟

استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروها مجموعه‌ای از نکات و ضوابط ایمنی است که توسط نهادهای دولتی در سال ۱۳۹۶ تهیه شده است. هدف از تدوین این استانداردها و الزام خودروسازان در به کارگیری آن‌ها، افزایش ایمنی خودروها و کاهش حوادث جاده‌ای و آسیب‌های وارده به سرنشینان آن‌ها بوده است.

مهم‌ترین موارد استانداردهای ۸۵ گانه عبارتند از:

  •     تجهیزات فرمان
  •     علائم و وسایل هشدار دهنده شنیداری
  •     قلاب‌های بکسل
  •     چراغ شب‌نما
  •     روشنایی چراغ پلاک عقب
  •     چراغ‌های مه‌شکن
  •     سیستم برفک‌زدا و مه‌زدا شیشه جلو خودرو
  •     محدود کننده سرعت
  •     هدایت پذیری
  •     نصب کپسول آتش‌نشانی
  •     شیشه‌های ایمنی و نصب آن‌ها
  •     سیستم ترمزگیری خودروهای سواری
  •     نصب تایرها
  •     حفاظت از افراد پیاده
  •     سیستم ترمز اضطراری پیشرفته
  •     سیستم هشدار خودرو

ظاهرا متولی اصلی تدوین این استانداردها «سازمان ملی استاندارد کشور» بوده است و آن‌طور که برنامه‌ریزی شده، از شهریور ۱۴۰۳، خودروهایی که همه این استانداردهای تعیین‌شده را نداشته باشند، اجازه تولید و ورود به بازار اتومبیل ایران را نخواهند داشت.

البته از همان سال ۱۳۹۶ که این استانداردها تدوین شدند، خودروهای خارجی برای کسب مجوز واردات مجبور به رعایت آن‌ها شدند، اما به خودروسازان داخلی مهلت داده شد تا کیفیت محصولات‌شان را رفته رفته ارتقاء بدهند.

تفاوت ساینا اس ۸۵ گانه با دیگر تیپ‌های ساینا چیست؟

سایپا برای آن‌که یکی از خودروهای پر فروش خود یعنی ساینا در معرض خطر توقف تولید قرار نگیرد، در تیپ S آن استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت کرده است (از مدل‌های ۱۴۰۲ به بعد). در واقع به این تیپ برخی ویژگی‌های ایمنی اضافه شده‌اند که در دیگر تیپ‌های ساینا وجود ندارد.

این ویژگی‌ها عبارتند از: سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، دی لایت، سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS) و سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی.

۱. سیستم کنترل پایداری

این سیستم که در انگلیسی به معنای Electronic stability control است، احتمال لغزش و خارج از کنترل شدن اتومبیل را به حداقل می‌رساند. خودروهایی که این سیستم را دارند به محض تشخیص حرکات غیرعادی ماشین، با ترمزگیری خودکار و کاهش سرعت، جلوی کم فرمانی یا بیش فرمانی را گرفته و اتومبیل را به مسیر اصلی برمی‌گردانند.

۲. دی لایت

وقتی چراغ‌های نور بالا و نور پایین خاموش هستند (معمولا در طول روز)، دی لایت به صورت خودکار روشن می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود که ماشین بهتر در معرض دید باشد و خودروهای کناری همیشه مراقب اتومبیل شما باشند. ای کاش از قابلیت پوزیشن لایت (روشن شدن چراغ‌های عقب) نیز در ساینا ۸۵ گانه استفاده می‌شد تا ایمنی آن بیش از پیش افزایش می‌یافت.

۳. سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)

این سیستم با استفاده از سنسورهایی که در اتومبیل تعبیه شده، میزان فشار باد تایرهای اتومبیل را اندازه‌گیری می‌کند و با اندازه استانداردی که برای آن تعریف شده مقایسه می‌نماید. به این ترتیب اگر مشکلی در فشار باد لاستیک‌ها وجود داشته باشد و فشار آن‌ها از حد نرمال کم‌تر باشد، راننده از طریق چراغ اعلانی که در کنار آمپرهای دور موتور و سرعت قرار دارد، از این مسئله آگاه می‌شود.

۴. سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)

این سیستم که در زبان انگلیسی Gear Shift Indicator خوانده می‌شود، به راننده کمک می‌کند که در دور موتور مناسب دنده را عوض کند. طبیعتا این سیستم برای ماشین‌های دنده دستی کاربرد دارد، چراکه در گیربکس اتوماتیک تعویض دنده خود به خود انجام می‌شود.

۵. سیستم کنترل حرکت در سربالایی

نحوه عملکرد این سیستم به این شکل است که پس از فعال شدن، زمانی که خودرو در سربالایی قرار می‌گیرد شیب سطح جاده را تشخیص داده و با محاسبه میزان فشار وارده بر ترمز از حرکت کردن خودرو جلوگیری می‌کند.

به عبارت بهتر، این سامانه وقتی به طور خودکار فعال می‌شود که ماشین روی شیب قرار گرفته و راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد. سپس بعد از برداشتن پا از روی پدال ترمز، این سیستم وارد مدار شده و برای چند ثانیه اجازه نمی‌دهد ماشین به عقب حرکت کند تا راننده فرصت فشردن پدال گاز را با خیال راحت داشته باشد.

مشخصات فنی ساینا اس ۸۵ گانه

در بخش فنی هیچ‌گونه تفاوتی میان ساینا استاندارد ۸۵ گانه با سایر مدل‌های ساینا وجود ندارد. این ماشین هم مثل دیگر مدل‌ها از موتور M15 با توان تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن موتور گشتاور بهره می‌برد.

گفتنی است که بنا به اعلام سایپا، در آینده قرار است تا خانواده ساینا با پیشرانه M15i یا همان M15-GSI به بازار عرضه شود. این پیشرانه جدید به زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی مجهز شده است و ۹۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر تولید می‌کند.

قیمت ماشین ساینا ارتقاء یافته ۸۵ گانه و دیگر مدل‌ها

در جدول زیر قیمت تمامی تیپ‌های ساینا را که به صورت صفر کیلومتر در بازار موجود هستند آورده‌ایم:

تیپ خودرو سال تولید قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
ساینا S تیپ DA ۱۴۰۲ ۴۱۳.۰۰۰.۰۰۰

 

۳۲۳.۷۵۷.۰۰۰

 

ساینا S استاندارد ۸۵ گانه ۱۴۰۳ ۴۳۰.۰۰۰.۰۰۰

 

۳۴۰.۱۹۶.۰۰۰

 

ساینا S استاندارد ۸۵ گانه ۱۴۰۲ ۴۱۰.۰۰۰.۰۰۰

 

۳۳۵.۴۶۴.۰۰۰

 

ساینا S دوگانه سوز ۱۴۰۲ ۴۳۵.۰۰۰.۰۰۰

 

۲۸۳.۱۶۲.۰۰۰
ساینا S اتوماتیک استاندارد ۸۵ گانه ۱۴۰۲ ۳۳۰.۹۶۶.۰۰۰

 

۴۸۲.۰۰۰.۰۰۰

 

ساینا GX ۱۴۰۲ ۳۲۶.۰۰۰.۰۰۰

همچنین

برای مشاهده انواع مدل‌های کارکرده و صفر کیلومتر ساینا و دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://khodro45.com/pricing/sainas402/

مزایای ساینا S استاندارد ۸۵ گانه

استانداردهای ۸۵ گانه موجب ارتقاء وضعیت ایمنی و کیفی خودروها شده و آن‌ها را به ماشین‌های دوست‌دار محیط زیست تبدیل می‌کند. به طور ویژه، به کار بردن این استانداردها در خودرو ساینا S مزایای عمده زیر را در پی دارد:

۱. افزایش ایمنی

اساسا هدف از اعمال استانداردهای ۸۵ گانه روی خودروها افزایش ایمنی بوده است. ساینا S استاندارد ۸۵ گانه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با اعمال این موارد به خودرویی نسبتا مطمئن در شهر و جاده تبدیل می‌شود. این استانداردها شامل بهبود کیفی در نقاط مختلفی از جمله سازه بدنه، سیستم‌های فرمان، ترمز و روشنایی است که ارتقاء ایمنی کلی خودرو را موجب می‌شوند.

۲. بهبود کارایی

افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد از جمله مزایای ساینا S استاندارد ۸۵ گانه نسبت به مدل‌های معمولی است.

هرچند که مشخصات فنی این ماشین تغییر نکرده، اما سیستم‌هایی مثل کنترل پایداری و کمک تعویض دنده موجب می‌شود که کارایی موتور و گیربکس افزایش یافته، استهلاک آن‌ها هم کم‌تر شود.

۳. کاهش آلایندگی

ساینا استاندارد ۸۵ گانه خودرویی دوست‌دار محیط زیست است، زیرا مصرف بنزین آن نسبت به مدل‌های عادی کم‌تر بوده و گازهای مضر کم‌تری را در محیط پخش می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.