تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 15:54
کد خبر : 760656

آیا شما با خدمات کلینیک های درد آشنایی کافی دارید؟

آیا شما با خدمات کلینیک های درد آشنایی کافی دارید؟

بسیاری از افراد بر این باور بودند که درد نشانه بیماری است و نباید آن را از بین برد. این افراد معتقدند که باید درد را تحمل کرد تا بیماری برطرف شود ولی آیا این عقیده صحیح است؟ علم جدیدنشان می دهد که پس از تشخیص بیماری اصلی،علائم بیماری از جمله درد باید مشابه خود

بسیاری از افراد بر این باور بودند که درد نشانه بیماری است و نباید آن را از بین برد. این افراد معتقدند که باید درد را تحمل کرد تا بیماری برطرف شود ولی آیا این عقیده صحیح است؟

علم جدیدنشان می دهد که پس از تشخیص بیماری اصلی،علائم بیماری از جمله درد باید مشابه خود بیماری کنترل شود در این راستا رشته دانشگاهی کنترل درد که یک رشته فوق تخصصی است پایه گذاری شد و به دنبال آن کلینیک های درد جهت پاسخ دهی به این نیازتاسیس شدند.

بیماران کلینیک درد چه کسانی هستند؟

دردهای ستون فقرات مانند کمر درد و درد گردن دسته بزرگی از بیماران مراجعه کننده به کلینیک های درد را شامل می شود. بیمارانی که دچار دیسک های خفیف تا متوسط هستند بیمارانی که قبلاً تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته اند لیکن در حال حاضر از درد ستون فقرات رنج میبرند و بیمارانی که کاندید جراحی باز هستند ولی بعلت بیماری های زمینه ای مثل مشکلات قلبی یاریوی امکان جراحی وجود ندارد، می توانند از خدمات کلینیک های درد استفاده کنند.

در کلینیک درد چه روشهای درمانی انجام می شود؟

انجام اعمال درمانی مثل لیزر دیسک، اندوسکوپی دیسک، ابسولوت ژل Absolute Jel))، اپیدورال کمری و گردنی و سایر روشها می توانند به این بیماران در جهت کنترل و درمان بیماری کمک شایانی نماید. بیماران دچار بیماری سرطان که دچار دردهای غیر قابل تحمل هستند و بیماری اصلی آنها در حال درمان است، با مراجعه به کلینیکهای درد میتوانند از روشهای درمانی کنترل درد سود ببرند. دردهای ناحیه صورت مانند مشکلات عصب سه قلو و یا سر دردهای مقاوم به درمان، از جمله دیگر بیماری هائی هستند که با مراجعه به کلینیکهای درد در جهت کنترل و درمان این بیماری ها اقدامات لازم میتواند صورت پذیرد.

استفاده از سلولهای بنیادی جهت درمان برخی بیماری ها در حال حاضر می تواند راهگشای درمان مشکلات مفصلی باشد. مشکلات مفاصل لگن و زانو در افراد جوان بخصوص در دوران کرونا به دنبال مصرف کورتون باعث کاهش فعالیت، عدم توانائی انجام امور معمول و در نهایت از کار افتادگی نیروی انسانی جوان شده است.

استفاده از روش نوین سلولهای بنیادی درمان بسیار موثر و مناسبی در درگیری های مفصل لگن وزانو در این افراد بوده و باعث بهبود این مفاصل میگردد. در بیمارانی که کنترل دردهای آن ها با روشهای معمول ذکر شده قابل کنترل نباشد، استفاده از روشهای کنترل درد پیشرفته مانند پمپهای نخاعی و یا محرکهای نخاعی، بخصوص در بیماران ضایعات نخاعی و یا دارای مشکلات ستون فقرات و هم چنین بیمارانی که به علت مشکلات مغزی دچار گرفتگی ها و اسپاسم های شدید اندامها هستند بسیار موثر و کمک کننده است.

راهکار کلینیک های درد برای کنترل و کاهش درد ناشی از آرتروز مفاصل چیست؟

دسته دیگری از خدمات کلنیک درد خدمات سرپایی است که به بیماران ارائه می گردد. از جمله این خدمات تزریق مفصل زانو است، یکی از بیماری های شایع جامعه، آرتروز مفاصل زانو و لگن یا همان سائیدگی مفاصل است. این بیماری در خانم ها، افراد چاق و افرادی با بیماری های زمینه ای مانند روماتیسم مفصلی شایع تر است. این بیماری ارثی بوده و در برخی خانواده ها شیوع بیشتری دارد. درمان اولیه بیماری بر اساس شدت آرتروز یا سائیدگی متفاوت است.

در موارد خفیف تا متوسط استفاده از درمان داروئی و فیزیوتراپی و آب درمانی و لیزر پرتوان کمک کننده است در موارد متوسط تا شدید استفاده از درمان هایی مانند ترکیبات هیالورونیک اسید که به ژل زانو شهرت دارد یا سلولهای بنیادی و ازون تراپی کمک کننده است. در موارد شدید بیماران کاندید تعویض مفصل می شوند و درمانهای نگهدارنده فوق کمک کننده نخواهد بود. نکته در خصوص آرتروز مفاصل این است که این بیماری درمان قطعی نداشته و در نهایت تعویض مفصل انجام می شود. در بیمارانی که کاندید جراحی مفصل هستند لیکن بعلت بیماری های قلبی یاریوی و یا سایر بیماری ها امکان جراحی ایشان وجود ندارد و هم چنین بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ولی پس از عمل هنوز از درد مفصل رنج می برند کاندید استفاده از روش رادیو فرکوئنسی مفاصل می باشند. در مورد مفصل لکن که دچار نکروز یا سیاه شدگی سر استخوان شده است استفاده از روش سلولهای بنیادی مخصوصا در افراد جوان، درمان مؤثر و مناسبی می باشد.

جراحی شانه در چه زمانی انجام می شود؟

بیمارانی که به علت فعالیت های ورزشی و یا زمین خوردن و ضربه و یا بیماری های همراه، مانند دیابت و کم کاری تیروئید دچار صدمات مفصل شانه می گردند می توانند از خدمات کلینیک های درد سود ببرند. در مرحله اول پس از انجام معاینات لازم و تصویربرداری وتشخیص این مشکل درمان های اولیه شامل درمان دارویی و لیزر پرتوان و فیزیوتراپی صورت میگیرد. در صورت عدم پاسخ مناسب بیماران می تواند تزریق شانه انجام شود. در صورتی که این درمانها موثر نباشد و یا این که در بررسی های تصویر برداری پارگی شدید بافتی ناحیه شانه مشاهده شود، بیماران کاندید جراحی شانه می گردند.

چه کسانی کاندید بلاک شبکه سمپاتیک می شوند؟

بیمارانی که بیماری های زمینه ای مثل دیابت دارند، افرادی که سابقه تصادف و یا شکستگی اندامها بخصوص اندام تحتانی دارند، ممکن است دچار بیماری نوروپاتی شوند این بیماران از سوزش و درد و کاهش حس اندامها بخصوص در شبها رنج می برند. در این افراد نیاز به بررسی های اولیه مانند ام آر آی و نوار عصب بوده و در نهایت درمان دارویی جهت ایشان شروع می شود. در دسته ای از این بیماران، به درمان دارویی پاسخ مناسب داده نمی شود و این بیماران کاندید بلوک و نورولیز شبکه سمپاتیک جهت کنترل علائم می باشند که پاسخ های درمانی مناسبی در این افراد به این روش دیده می شود.

رادیو فرکوئنسی یا RF عصب سمپاتیک ناحیه گردن چیست؟

دسته دیگری از بیماران که به کلینیک درد راجعه می کنند، افرادی با تعریق زیاد اندام فوقانی یا تحتانی هستند. شدت تعریق در حدی است که باعث اختلال در فعالیت های فرد شده و انجام کارهای معمول با مشکل مواجه میگردد، این بیماران از روش رادیو فرکوئنسی یا RF عصب سمپاتیک ناحیه گردن ، پشتی یا کمری برحسب محل و شدت علائم سود می برند و می توانند فعالیت های معمول خود را بعد از این عمل داشته باشند.

نکته مهم و قابل توجه در این خصوص انجام این خدمات توسط همکاران فوق تخصص درد بوده چرا که ایشان با گذراندن دوره های تکمیلی، تبهر خاص در انجام این گونه اقدامات درمانی دارند در پایان به کلیه بیماران عزیز توصیه می شود در صورت پیشنهاد جراحی ستون فقرات ومفاصل حتما با مراجعه به کلینیکهای درد از مشاوره و استفاده از روش های جایگزین جراحی که همکاران فوق تخصص درد ارائه می دهند، سود ببرند.

بهترین کلینیک درد برای درمان انواع درد

مراجعه به یک فوق تخصص درد می تواند در کنترل و درمان این درد ها موثر واقع شود. بدین منظور توصیه می کنیم جهت مشاوره و تعیین وقت ویزیت با دکتر سیامک مرادی، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره: ۸۸۸۸۲۴۲۴-۰۲۱

همراه: ۰۹۳۳۹۵۱۰۰۱۷

آدرس: تهران، جردن، بعد از میرداماد، خیابان قبادیان غربی، پلاک ۹، طبقه اول

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.