تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 تیر 1401 - 16:13
کد خبر : 481707

صندوق درآمد ثابت و سبدگردانی؛ دو روش برای افزایش جریان درآمد

صندوق درآمد ثابت و سبدگردانی؛ دو روش برای افزایش جریان درآمد

 آیا درآمد شما به اندازه‌ای است که بتوانید برای آینده برنامه‌ریزی‌های مالی داشته باشید و به‌عنوان مثال بدانید با میزان مشخصی از پس‌انداز ماهانه طی پنج سال آینده می‌توانید خانه‌ای بخرید؟

صندوق درآمد ثابت و سبدگردانی؛ دو روش برای افزایش جریان درآمد

آیا درآمد شما به اندازه‌ای است که بتوانید برای آینده برنامه‌ریزی‌های مالی داشته باشید و به‌عنوان مثال بدانید با میزان مشخصی از پس‌انداز ماهانه طی پنج سال آینده می‌توانید خانه‌ای بخرید؟ واقعیت این است که حتی اگر همه افراد درآمد کافی نیز داشته باشند، زندگی در کشوری با اقتصاد تورمی، مانع دست‌یابی به بسیاری از اهداف میان‌مدت و بلندمدت می‌شود. چه کسی می‌تواند قیمت ملک در تهران را طی پنج سال آینده به درستی پیش‌بینی کند؟! بنابراین لازم است با روش‌هایی از قبیل افزایش تعداد جریان‌های درآمدی، قدرت خود را در مبارزه با تورم افزایش دهیم.

 

چگونه می‌توان تعداد جریان‌های درآمدی را افزایش داد؟

تا به‌حال سراغ بازی «مونوپولی» رفته‌اید؟ در این بازی نهایتا کسی می‌تواند برنده باشد که با خرید دارایی‌های درست و ارتقا آن‌ها درآمد اجاره‌ای خود را افزایش دهد؛ بنابراین هرچه «جریان‌های درآمدی» و «دارایی‌های مولد» بیشتری داشته باشید، ثروت شما بیشتر شده، به احتمال زیاد نهایتا برنده بازی خواهید بود.

زندگی واقعی هم جز این نیست! ما برای اینکه بتوانیم دغدغه‌های مالی کمتر و زندگی بهتری داشته باشیم، لازم است جریان‌های درآمدی خود را افزایش دهیم. برای این کار روش‌های متعددی وجود دارد. عده‌ای سراغ شغل دوم می‌روند یا پروژه‌هایی را مستقل از شغل اصلی خود قبول می‌کنند. عده‌ای دیگری ترجیح می‌دهند کسب و کار شخصی خود را شروع کنند و در نهایت گروهی دیگر سرمایه‌گذاری می‌‌کنند. 

هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد. به‌عنوان مثال اگر کسی سراغ کار دوم یا اجرای پروژه‌های مستقل از شغل اصلی خود برود، قطعا زمان کمتری برای استراحت خواهد داشت و البته علاوه بر این تمام افراد نمی‌توانند پروژه‌های مستقل بگیرند؛ در واقع این امکان برای تمام تخصص‌ها فراهم نیست. شروع کسب و کار شخصی نیز اگرچه در بسیاری از مواقع می‌تواند در بلندمدت سوددهی قابل توجهی داشته باشد؛ اما موضوعی بسیار پیچیده است و پیش از آغاز نیاز به تحلیل وضعیت تقاضا برای محصول مورد نظر، فعالیت رقبا و مواردی از این دست دارد. همچنین افراد ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند و نمی‌توان انتظار داشت همه در مدیریت کسب و کار خود موفق باشند.

در مقابل ایده‌هایی که تا اینجا مطرح کردیم، سرمایه‌گذاری روشی است که چون می‌تواند به شیوه‌های بسیار زیادی انجام شود، تا حد زیادی برای تمام افرادی که قصد دارند جریان‌های درآمدی خود را افزایش دهند مناسب است. شما می‌توانید در بازارهای مختلف و البته به روش‌های متفاوتی سرمایه‌گذاری کنید. در این مقاله سراغ بورس و روش‌های سرمایه‌گذاری در آن رفته‌ایم. در ادامه بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس را مطرح کرده و بررسی می‌کنیم هرکدام از روش‌های ذکر شده، برای چه گروهی از افراد مناسب است.

 

دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام، اولین قدم ورود به بورس

برای فعالیت در بورس لازم است پیش از هر اقدامی ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت‌نام و احراز هویت سجام اقدام کنید. برای این‌کار کافی است اطلاعات هویتی خود را تکمیل کرده مدارک مورد نیاز از جمله تصویر شناسنامه و کارت ملی خود را بارگذاری کنید. فراموش نکنید شماره تلفنی که از طریق آن نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام اقدام می‌کنید، حتما باید به نام خودتان باشد.

 

کدام‌یک از روش‌های سرمایه گذاری در بورس برای من مناسب است؟

سرمایه گذاری در بورس به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در شیوه سرمایه‌گذاری مستقیم لازم است پس از دریافت کد بورسی و دریافت آموزش‌های مربوط به سرمایه‌گذاری خودتان به طور مستقیم مسئولیت مدیریت سبد دارایی‌های خود را به عهده بگیرید و نسبت به خرید و فروش سهام یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله که در ادامه بررسی می‌شود،‌ اقدام کنید.

در مقابل، در روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شما مدیریت سرمایه خود را به یک شرکت سبدگردان می‌سپارید و یکی از خدمات این شرکت را انتخاب می‌کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق درآمد ثابت و سبدگردانی در بورس، مهم‌ترین زیر مجموعه خدمات شرکت‌های سبدگردان هستند.

 

سبدگردانی در بورس، راهکاری برای سرمایه‌گذاری اختصاصی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، برای اینکه به شیوه مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید، لازم است از دانش و زمان کافی برای مدیریت پرتفوی خود برخوردار باشید. در غیر این‌صورت روش‌های غیر مستقیم از قبیل سبدگردانی در بورس یا استفاده از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین راهکار ممکن برای سرمایه‌گذاری هستند.

زمانی که سراغ خدمات سبدگردانی می‌روید، باید ابتدا یک شرکت سبدگردان مطمئن که از سازمان بورس اوراق بهادار مجوز دریافت کرده باشد، انتخاب کنید. سپس با دریافت مشاوره و تکمیل فرم‌های مربوط به ریسک‌سنجی میزان ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید. پس از عقد قرارداد سبدگردانی در بورس، شرکت مورد نظر برای مدتی مشخص که عموماً یکسال است، مدیریت دارایی شما را در بورس به عهده گرفته، نهایتا کارمزد سبدگردانی را دریافت می‌کند. در نظر داشته باشید کارمزد سبدگردانی از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل می‌شود. کارمزد ثابت فارغ از میزان بازدهی سرمایه‌گذاری دریافت می‌شود، اما کارمزد متغیر بخشی از سود سرمایه‌گذاری شماست که تنها در صورتی دریافت می‌شود که بازدهی سرمایه‌گذاری از حدی مشخص بالاتر باشد. این میزان بازدهی هنگام عقد قرارداد مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد. فراموش نکنید با توجه به هزینه‌بر بودن خدمات سبدگردانی، شرکت‌ها حداقل سرمایه‌ای را برای ارائه این خدمات مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از خدمات سبدگردانی فارابی یک میلیارد تومان است.

 

صندوق درآمد ثابت

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت بدون ریسک است و سرمایه‌گذاری در آن شامل واریز سود ماهیانه می‌شود. یعنی یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش جریان درآمدی به شمار می‌رود. در انتهای ماه این شما هستید که انتخاب می‌کنید سود دریافتی را مجددا صرف سرمایه‌گذاری در صندوق کنید یا آن را برداشت کنید.

میزان بازدهی این صندوق کمتر از صندوق سهامی است که در ادامه بررسی می‌شود، اما مهم‌ترین علت این امر آن است که بین ریسک و بازدهی ارتباط مستقیمی وجود دارد و چون این سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت کاملا بدون ریسک است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار بازدهی بالایی از آن داشت. اما همچنان سرمایه‌گذاری در این دسته از صندوق‌ها نسبت به سپرده‌گذاری در بانک روش بهتری بوده بازدهی بالاتری به همراه دارد. به عنوان مثال متوسط بازدهی صندوق دوم اکسیر فارابی که یک صندوق درآمد ثابت است، طی سال‌های اخیر ۲۵ درصد بوده است.

 

صندوق سهامی

سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بدون ریسک نیست؛ اما بازدهی بالایی نیز دارد. مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها باعث می‌شود در دورانی که بازار روند صعودی را طی می‌کند، بازدهی صندوق‌های سهامی مانند صندوق اول اکسیر فارابی بالاتر از بازدهی شاخص کل باشد. بنابراین این شیوه از سرمایه‌گذاری برای افرادی که از درجات بالای ریسک‌پذیری برخوردارند روش مناسب‌تری است.

 

نحوه خرید واحد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

خرید و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو شیوه انجام می‌شود. برای خرید برخی از صندوق‌ها لازم است به سایت خود صندوق مراجعه کرده، نسبت به واریز وجه و ثبت درخواست صدور واحد در صندوق اقدام کنید. به‌عنوان مثال برای درخواست صدور واحد در صندوق دوم اکسیر فارابی، باید به همین شیوه و از طریق وبسایت صندوق اقدام کنید. در مقابل انواع دیگری از صندوق‌ها را داریم که خرید و فروش آن‌ها از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها امکان‌پذیر است و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را دارند، باید پس از دریافت کد بورسی نسبت به ثبت سفارش خرید یا فروش صندوق‌های قابل معامله یا ETF اقدام کنند. صندوق سلام فارابی یک مثال برای صندوق‌های قابل معامله یا ETFهاست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.