تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 فروردین 1402 - 15:44
کد خبر : 696550

راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال اتریوم در سال ۲۰۲۳

راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال اتریوم در سال ۲۰۲۳

اتریوم اساساً یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که از فناوری بلاک چین بهره می‌برد و بیشتر به خاطر ارز دیجیتال بومی خود، اتر (ETH) شناخته شده است.

اتریوم اساساً یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که از فناوری بلاک چین بهره می‌برد و بیشتر به خاطر ارز دیجیتال بومی خود، اتر (ETH) شناخته شده است. قیمت اتریوم امروز ۱۳۰۰ دلار و ارزش بازار آن بالغ بر ۱۶۴ میلیارد دلار است.

 

پلتفرم اتریوم می‌تواند توسط هر کسی برای ساخت برنامه‌های مالی غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال متنوع مورد استفاده قرار گیرد. بلاک چین اتریوم دارای یک ارز بومی به نام اتر (ETH) است که به منظور پرداخت برای کارهای انجام شده در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و با این کار از بلاک چین پشتیبانی می‌کند. اما کاربران همچنین می‌توانند از اتر برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده کنند.

 

اتریوم به‌گونه‌ای طراحی شده که مقیاس‌پذیر، قابل‌برنامه‌ریزی، ایمن و غیرمتمرکز باشد. این بلاک چین برای برنامه‌نویس‌ها و شرکت‌هایی است که بر پایه این شبکه برنامه ساخته‌اند تا تعداد صنایعی که در حال فعالیت هستند و نحوه انجام زندگی روزانه‌مان را تغییر دهند.

 

اتر (ETH) چیست؟

همانطور که گفتیم، اتر (ETH) ارز دیجیتال شبکه اتریوم است. این رمز ارز به عنوان سوخت شبکه اتریوم عمل می‌کند. به این صورت که برای پرداخت منابع محاسباتی و کارمزد تراکنش‌های انجام شده در شبکه اتریوم استفاده می‌شود. اتر مانند بیت کوین، یک ارز همتا به همتا است. جدا از استفاده برای پرداخت تراکنش‌ها، اتر برای خرید گس (Gas) نیز استفاده می‌شود که نوعی کارمزد برای محاسبات تراکنش‌های انجام شده در شبکه است.

 

همچنین، اگر می‌خواهید قراردادی را بر روی اتریوم پیاده‌سازی کنید، به گس نیاز خواهید داشت و باید هزینه آن را با اتر بپردازید. بنابراین پس هزینه اجرایی است که کاربر برای اجرای تراکنش در اتریوم پرداخت می‌کند. اتر را می‌توان برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز، ساخت قراردادهای هوشمند و پرداخته‌ای همتا به همتا مورد استفاده قرار داد.

 

این یک تصور غلط رایج در میان افرادی است که تازه وارد شبکه اتریوم شده‌اند. شما خود اتریوم را نمی‌خرید، اتریوم یک شبکه است. شما فقط اتر (ETH) را می‌خرید و سپس از آن در شبکه اتریوم استفاده می‌کنید.

چرا اتریوم بخریم؟

اتریوم یک نام شناخته شده در دنیای کریپتو است. وایت پیپر اتریوم که جزئیات فنی آن را تشریح می‌کند، در سال ۲۰۱۳ منتشر و اولین فروش اتر نیز در سال ۲۰۱۴ انجام شد. این ارز دیجیتال در عرض یک سال به جمع پنج ارز دیجیتال برتر بازار راه پیدا کرد و هم اکنون پس از بیت کوین در رده دوم بازار قرار دارد.

مهم‌ترین قابلیت اتریوم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است، یک فناوری ضروری که برنامه‌های غیرمتمرکز را امکان‌پذیر می‌سازد. بسیاری از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.

کاربردهای اتریوم فراتر از یک ارزهای رمزنگاری‌شده است. بر خلاف بیت‌کوین که «تقریباً مانند یک پول نقد برای اینترنت است»، اتریوم جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تری دارد. وایت پیپر اتریوم در سال ۲۰۱۴ بیان می‌کند که این شبکه «بسیار فراتر از یک ارز حرکت می‌کند» و «به عنوان یک بستر برای پروتکل‌های مالی و غیر مالی در سال‌های آینده عمل خواهد کرد».

این بدان معنی است که توسعه دهندگان می‌توانند در این بستر برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) بسازند و هر کسی می‌تواند یک قرارداد هوشمند بنویسد، کدی که در شبکه اتریوم ذخیره و اجرا می‌شود. بسیاری از این برنامه‌ها دارای ارز دیجیتال بومی و مخصوص به خود هستند. به همین دلیل اگر اتریوم یک شبه ناپدید شود، بخش بزرگی از دنیای ارزهای دیجیتال نیز ناپدید می‌شود.

 

شما می‌توانید اتریوم را با سپرده‌گذاری (استیکینگ) نیز به دست آورید. پس از به‌روزرسانی اتریوم در سال ۲۰۲۲، تراکنش‌ها با استفاده از یک مکانیزم اجماع به نام گواهی سپرده (POS) یا همان اثبات سهام تأیید می‌شوند. این کار به این صورت است: یک کاربر می‌تواند اتر را که در یک صرافی یا والت سپرده‌گذاری کند و در ازای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تایید بلاک پاداش دریافت کن. این فرآیند کسب درآمد برای دارندگان اتریوم که قصد دارند اترهای را به صورت بلندمدت نگه‌داری کنند، یک امتیاز مثبت است.

 

اتریوم ۲ چیست و چه تاثیری بر قیمت اتر خواهد داشت؟

پروژه اتریوم ۲ که با نام‌های Eth2 نیز شناخته می‌شود، بزرگترین به‌روزرسانی بلاک چین اتریوم است که هدف آن افزایش سرعت، کارایی و ظرفیت این شبکه است و به‌دنبال حذف مکانیزم پرمصرف اثبات کار (POW) و سازگاری بیشتر شبکه با محیط‌زیست است. کارشناسان معتقدند این به روزرسانی در صورت نهایی شدن تاثیر به سزایی رو قیمت اتریوم خواهد داشت.

 

نحوه خرید و فروش اتریوم

  • یک صرافی ارز دیجیتال انتخاب کنید. صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف استفاده می‌شوند. کوکوین، هات بیت، کوینکس و مکسی (Mexc) از صرافی‌های بزرگی هستند که می‌توانید در آن اتریوم (ETH) را با تتر (USDT) یا هر استیبل کوین دیگری را معامله کنید. اما با توجه به تحریم‌های بین المللی، صرافی‌های معتبر ایرانی مثل تبدیل، گزینه امن تری به شمار میروند.
  • خرید با پول فیات. می‌توانید پول نقد مانند دلار را در پلتفرم معاملاتی خود واریز کنید یا حساب بانکی یا کارت اعتباری خود را برای خرید اتر استفاده کنید که البته این گزینه فقط برای کاربران خارج از ایران در دسترس است.
  • استفاده از قابلیت سواپ (Swap) کیف پول‌ها. شما می‌توانید با استفاده از یک والت نرم‌افزاری مثل تراست (Trust Wallet) که به صرافی‌های غیرمتمرکزی مثل یونی سواپ (Uniswap) وصل هستند، رمزارزهای خود را به ETH تبدیل کنید. برای فروش نیز می‌توانید عکس این معامله را با ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط صرافی غیرمتمرکز مبادله کنید.
  • خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی. گزینه دیگر برای کاربران داخل ایران ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خرید آسان اتر از چنین پلتفرم‌هایی است. شما می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته به راحتی تتر را در این صرافی‌ها خریداری کرده و برای فروش نیز به آسانی اتر خود را در بازارهای تومانی این صرافی‌ها به تومان تبدیل کنید.

 

مزایای شبکه اتریوم

  • یک شبکه بزرگ در حال کار: اتریوم یک شبکه آزمایش شده و واقعی است که طی سال‌ها با فعالیت کاربران و میلیاردها معامله، مورد آزمایش قرار گرفته است. اتریوم دارای یک جامعه جهانی بزرگ و متعهد است و بزرگ‌ترین اکوسیستم در بلاک چین و ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.
  • طیف گسترده‌ای از کارکردها: اتریوم علاوه بر استفاده به عنوان ارز دیجیتال، می‌تواند سایر تراکنش‌های مالی را نیز پردازش کند، قراردادهای هوشمند را اجرا کند و اطلاعات را برای برنامه‌های شخص ثالث ذخیره کند.
  • نوآوری‌های مداوم: یک جامعه بزرگ از توسعه دهندگان اتریوم دائماً به دنبال راه‌های جدیدی برای بهبود شبکه و توسعه برنامه‌های جدید هستند. به دلیل محبوبیت اتریوم، این بلاک چین ارجح برنامه‌های غیرمتمرکز جدید است.
  • حذف واسط‌ها. شبکه غیرمتمرکز اتریوم به کاربران اجازه دهد واسطه‌های شخص ثالث مانند وکلایی که قراردادها را می‌نویسند و تفسیر می‌کنند، بانک‌هایی که در تراکنش‌های مالی واسطه‌گری می‌کنند یا سرویس‌های میزبانی وب شخص ثالث را کنار بگذارد.

 

جمع بندی

اتریوم (ETH) دومین ارز دیجیتال محبوب جهان پس از بیت کوین است که در سال ۲۰۱۵ توسط دو چهره‌ برجسته یعنی ویتالیک بوترین و گاوین وود تأسیس شد، امروز اتریوم بیش از ۱۷ درصد از ارزش بازار ۱.۲ تریلیون دلاری بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، کارشناسات نسبت به آینده این پلتفرم بلاک چینی ارز دیجیتال بومی آن بسیار خوشبین هستند و انتظار رشد قیمت آن را در دارند، به همین دلیل اتریوم میتواند گزینه خوبی برای خرید و سرمایه گذاری باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.