تاریخ انتشار : جمعه 8 اردیبهشت 1402 - 3:38
کد خبر : 700078

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار چیست؟

در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال کارآفرینی و داشتن یک کسب‌وکار مستقل هستند که دستیابی به موفقیت در این زمینه و کسب درآمد بالا نیاز به برنامه­ریزی­های اصولی دارد.

در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال کارآفرینی و داشتن یک کسب‌وکار مستقل هستند که دستیابی به موفقیت در این زمینه و کسب درآمد بالا نیاز به برنامه­ریزی­های اصولی دارد.

به طور کلی می­توان گفت که برای پیشرفت در هر کاری نیاز به نقشه­ای جامع و کامل دارید که با طراحی یک مدل شفاف امکان­پذیر است.

بوم کسب و کار به‌عنوان یک مدل مدون برای رسیدن به اهداف شغلی در نظر گرفته می­شود. این مدل نشان می­دهد که از چه طریق و با انجام چه فعالیت­هایی می­توان میزان درآمد را افزایش داد.

اگر می­خواهید بدانید که بوم مدل کسب‌و‌کار چه فایده­ای دارد و چه نیازی به تهیه آن دارید، مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

 

بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas) چیست؟

بوم کسب و کار طرحی است که به‌صورت واضح نشان می­دهد یک مجموعه یا شرکت تجاری چگونه باید محصولاتش را تولید و به مشتری عرضه کرده تا به درآمد مناسب دست پیدا کند.

معمولا شما بدون داشتن یک نقشه اصولی، در راه رسیدن به هدف و مقصدی که برای موقعیت کاری خود در نظر گرفته­اید دچار مشکل خواهید شد.

بوم کسب و کار اولین بار توسط فردی به نام استروالدر معرفی شد. این بوم از چند بخش اصلی تشکیل شده که در هر کدام از آن‌ها فاکتورهایی بیان می­شود که با دیگر بخش­ها در ارتباط است.

هدف از ایجاد چنین طرحی آن است که مشخص کند از چه طریقی محصول و خدمات به­دست مشتری برسد و چطور درآمد افزایش پیدا کند.

البته نکته مهمی که باید به آن دقت کرد، تفاوت خدمات، محصولات و منابع مالی هر مجموعه است که نشان‌دهنده تفاوت در راه­های ارتباط با مشتری است.

با توجه به این موضوع نمی­توان انتظار داشت که یک مدل بوم کسب و کار برای همه قابل استفاده باشد بنابراین تنها چهارچوب کلی آن مشخص شده و بر این اساس طرحی مناسب در هر زمینه کاری اجرا می­شود.

در صورتی که هنوز با کلیات این طرح آشنایی ندارید می­توانید از آموزه­های محمد احمدی اصل که به­عنوان کارافرین برتر در سطح کشور شناخته می­شود، استفاده کنید.

او توانسته است با به‌کار گیری توانایی­های خود و برنامه­ریزی­های اصولی، هولدینگ پخش شرکت رخ آرا را به جایگاه بسیار مناسبی برساند.

مزایای بوم مدل کسب و کار

بهره­گیری از مدل بوم کسب و کار با توجه به مزایای بسیار خوبی که دارد، در حال حاضر جزء فاکتورهایی است که می­تواند شما را به موفقیت در کسب و کارتان نزدیک­تر کند، مزایای این طرح عبارت­اند از:

  • طرح مورد نیاز به‌صورت تصویری ارائه می­شود و به‌خوبی قابل فهم است.
  • استفاده از روش­های نوین برای پیشرفت کسب‌وکار و دوری از شیوه­های سنتی در این طرح در نظر گرفته شده است.
  • در صورتی که ایده­های جدیدی دارید، امکان پیاده­سازی آن‌ها در بوم کسب و کار وجود دارد که نشان دهندۀ انعطاف­پذیری این طرح است.
  • در این طرح به بخش مهم مشتری‌مداری نیز توجه شده است.

با مشاهده شرکت­های تجاری موفقی همچون هولدینگ پخش شرکت رخ آرا که با برنامه­ریزی­های مدون توانسته است در جلب رضایت مشتری و کسب درآمد به‌خوبی عمل کند، به اهمیت چنین طرحی پی می­برید.

بوم کسب و کار از چه بخش­هایی تشکیل شده است؟

در هنگام استفاده از این طرح اولین موردی که باید به آن توجه کنید ۹ عنصر ساختاری این مدل است که به شرح زیر است:

  • قسمت مشتری (Customer Segments): در این بخش شما باید لیستی از افرادی که قرار است به‌عنوان مشتریان هدف به آن‌ها خدمات و محصول ارائه دهید، وارد کنید.
  • گزاره ارزش (Value Proposition): در واقع این قسمت از مدل مشخص می­کند که دلیل خرید مشتریان از شما چیست و شما کدام یک از نیازهای آ‌ن‌ها را برآورده می­کنید.
  • کانال­ها (Channels): شما باید در این بخش نشان دهید که مشتریان از چه راه یا راه­هایی می­توانند به محصول یا خدمات شما دسترسی داشته باشند.
  • روابط مشتری (Customer Relationships): ارتباط موثر با مشتری به این صورت است که شما باید در جذب، حفظ و افزایش مشتری مهارت داشته باشید و راه درست آن را پیدا کنید.
  • جریان درآمد (Revenue Streams): در اصل وجود این بخش برای آن است که متوجه شوید بیش‌ترین درآمد شما از چه طریقی است و مشتریان شما با چه راهبردی بیش‌ترین ارزش را برای خدمات شما قائل می­شوند.
  • منابع کلیدی (Key Resources): منابعی که شما از آن‌ها برای پیشبرد اهدافتان استفاده می­کنید، می­تواند شامل دانش، تخصص، نیروی انسانی و موارد دیگری باشد که باید در این بخش به آن بپردازید.
  • فعالیت­های اساسی (Key Activities): کارهای کلیدی و مهمی که شما در مجموعه خود به آن‌ها می­پردازید به‌عنوان عاملی برای جلب مشتری در نظر گرفته می­شود و باید با گزاره ارزش، ارتباط موثری داشته باشد.
  • شرکای کلیدی (Key Partnership): شرکای کلیدی شما نیز باید در انجام برخی وظایف و فعالیت­های مهم به شما کمک کنند که شرح وظایف آن‌ها در این بخش نوشته می­شود.
  • ساختار هزینه (Cost Structures): بعد از مشخص کردن تمام بخش­ها باید هزینه­ها را متناسب با فعالیت­های اصلی تعیین کرد.

هر کدام از این قسمت­ها نشان­دهنده اصولی است که باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

در نظر داشته باشید که آشنایی با هدایت کسب‌وکار، نیازمند بهره­گیری از تجارب افرادی است که در این زمینه موفق عمل کرده­اند.

محمد احمدی اصل با ایجاد یک گروه متخصص و کاربلد در تلاش است تا آموزش­های لازم برای پیشرفت شغلی را با استفاده از روش­های نوینی همچون بوم کسب و کار در اختیار افراد قرار دهد.

جمع­بندی

بوم کسب و کار در واقع مدلی است که از بخش­های مختلف تشکیل شده و هدف اصلی آن کمک به افراد برای هدایت بهتر کسب‌وکارشان است.

برخی از قسمت­های این طرح شامل جریان درآمد، گزاره ارزش، روابط مشتری و برخی موارد دیگر است که هرکدام جنبه­های مختلفی را مورد بررسی قرار می­دهد که برای دستیابی به موفقیت شغلی لازم است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.