تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آبان 1401 - 18:27
کد خبر : 638631

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

**برگزاری تظاهرات حمایت از اوکراین در جمهوری چک هزاران نفر یکشنبه شب در مرکز تاریخی پراگ پایتخت جمهوری چک در حمایت از اوکراین که از فوریه سال گذشته در جنگ با روسیه به سر می برد، دست به تظاهرات زدند. تظاهرات “چک ها در برابر ترس” که تحت پرچم جمهوری چک، اوکراین، اتحادیه اروپا و

**برگزاری تظاهرات حمایت از اوکراین در جمهوری چک

هزاران نفر یکشنبه شب در مرکز تاریخی پراگ پایتخت جمهوری چک در حمایت از اوکراین که از فوریه سال گذشته در جنگ با روسیه به سر می برد، دست به تظاهرات زدند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

تظاهرات “چک ها در برابر ترس” که تحت پرچم جمهوری چک، اوکراین، اتحادیه اروپا و ناتو برگزار شد، شرکت کنندگان را از هر دو کشور (اوکراین و چک) به میدان نمادین ونسلاس گرد آورد.

ایرینا اودود دانشجوی اوکراینی به خبرگزاری فرانسه گفت: این تظاهرات بسیار مهم است زیرا در حمایت از اوکراین است و یادآور آن است که ما باید از آن حمایت کنیم و همه اتفاقاتی که در جهان و اوکراین در حال وقوع است به خوبی مدیریت کنیم.

سخنرانان این تظاهرات شامل اولنا زلنسکا همسر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بود که در پیامی ویدیویی از حمایت جمهوری چک تشکر کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پلیس پراگ تعداد شرکت‌کنندگان را در ده‌ها هزار نفر کمتر اعلام کرد، درست مانند روز جمعه که یک تظاهرات ضد دولتی در همان میدان برگزار شد.

تظاهرات روز جمعه جمهوری چک که توسط گروهی که با صحنه راست افراطی مرتبط هستند سازماندهی شد، دولت را به دلیل توجه بیش از حد به اوکراین و بی توجهی به مردم خود مورد انتقاد قرار داد.

جمهوری چک از زمان آغاز تهاجم در ۲۴ فوریه (۵ اسفند سال گذشته) به اوکراین کمک های نظامی و بشردوستانه قابل توجهی ارائه کرده است.

جمهوری چک که عضو اتحادیه اروپا و ناتو با ۱۰.۵ میلیون نفر است، در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

https://irna.ir/xjKSZT

**شمار جانباختگان ریزش پل در هند از ۹۰ نفر گذشت

شبکه ان دی تی وی هند اعلام کرد که به دنبال سقوط یک پل متعلق در شهر موربی ایالت گجرات هند که تنها یک هفته پس از بازسازی فروریخت دست کم ۹۱ نفر جان خود را از دست دادند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

حدود ۵۰۰ نفر بر روی پل هنگام فروریختن آن بودند که گمان می رود ۱۰۰ نفر همچنان زیر آب گیر افتاده هستند و جستجو برای پیدا کردن این افراد ادامه دارد و تیم ویژه ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

براساس این گزارش، پل معلق در ۲۰۰ کیلومتری احمدآباد شهر موربی در ساعت ۶:۴۲ عصر یکشنبه زمانی که حدود ۵۰۰ نفر برای انجام برخی مناسک مذهبی روی آن جمع شده بودند، فروریخت.

عملیات امداد و نجات تا اواخر شب ادامه خواهد داشت و پنج تیم از نیروهای ملی واکنش به بلایا یا NDRF به محل رسیده اند همچنین ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی هند نیز وارد عمل شده اند.

پل کابلی در شهر موربی با قدمتی نزدیک به ۱۵۰ سال و یک محل گردشگری محبوب به مدت هفت ماه به دلیل نوسازی بسته بود تا در ۲۶ اکتبر سال نو گجراتی برای عموم بازگشایی شد.

https://irna.ir/xjKSZV

**انفجار بمب در عراق چهار زخمی برجای گرفت

شبکه المیادین بامداد دوشنبه از انفجار بمبی در شمال شرق عراق خبر داد که در جریان آن چهار تن زخمی شدند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

این افراد در منطقه “المصلّی” در مرکز کرکوک در شمال شرق عراق زخمی شدند.

زخمی شدن این چهار نفر براساس اطلاعات اولیه است و احتمال افزایش شمار زخمی‌ها و حتی کشته شدن آنها نیز وجود دارد.

 تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته است، اما برخی دست داشتن اعضای باقی مانده گروهک تروریستی داعش را مطرح می‌کنند.

https://irna.ir/xjKSZY

**توافق سازمان ملل، ترکیه و اوکراین برای حرکت ۱۴ کشتی در کریدور بشردوستانه دریایی

هیات های سازمان ملل، ترکیه و اوکراین بانتشار بیانیه ای برنامه حرکت ۱۴ کشتی مواد غذایی در کریدور بشردوستانه دریایی را برای روز دوشنبه ۳۱ اکتبر تصویب کردند و این تصمیم به هات روسی اطلاع داده شد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

خبرگزاری تاس با اشاره به این که  این در بیانیه ای که روز یکشنبه توسط دفتر نمایندگی سازمان جهانی در مرکز هماهنگی مشترک (JCC) مستقر در استانبول منتشر شد، اعلام کرد ؛ این کشتی ها از جمله ۱۲ فروند از بنادر اوکراین و ۲ فروند به بنادر اوکراین، به توافق رسیدند. 

در این بیانیه آمده است که پیشتر ۶ کشتی از بنادر اوکراین حرکت کردند، اما هنوز وارد کریدور بشردوستانه نشده اند. مجموع محموله این کشتی ها ۱۸۶.۴ هزار تن مواد غذایی است.

در مجموع، ۲۱ شناور با محموله مواد غذایی با وزن کل حدود ۷۰۰ هزار تن منتظر مجوز حرکت در بنادر اوکراین و آب های مجاور هستند که شامل کشتی Ikaria Angel برنامه غذایی جهانی سازمان ملل با ۳۰ هزار تن گندم برای تامین نیازهای غذایی مردم شرق آفریقا نیز می شود.

هیات های سازمان ملل و ترکیه  همچنین موافقت کردند که ۱۰ تیم برای بازرسی ۴۰ کشتی در روز دوشنبه تشکیل دهند.

https://irna.ir/xjKT۲۲

**دبیرکل جنبش جهاد اسلامی: با اسرائیل می‌جنگیم؛ اگر هزار سال طول بکشد

زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی یکشنبه شب گفت: از آرمان‌مان، سرزمین و عقیده‌مان دفاع می‌کنیم و با اسرائیل می‌جنگیم؛ اگر مبارزه ما هزار سال به طول بینجامد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

النخاله در بخش دوم از گفت وگو با شبکه “الجزیره” قطر گفت که جامعه صهیونیستی یک جامعه قاتل و مجرم است، به همین خاطر ملت فلسطین باید به مبارزه ادامه دهد، چرا که از تمام ارزش‌های انسانی دفاع می‌کند.

وی افزود: مشکل برخی از جنبش‌های اسلامی آن است که به مردم از صلح حدیبیه می گویند، این با وجود کشتار، تهدید و تعدی رژیم صهیونیستی است.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین همچنین با بیان این که “تصویر اعدام خیابانی پدر بزرگوارش به ضرب گلوله صهیونیست‌ها در ذهنش حک شده است”، افزود: هر فلسطینی قصه و حادثه‌ای به دنبال جنایت صهیونیست‌ها دارد.

وی اظهار کرد: تصویر شهادت پدرم به من در تعامل با خانواده شهدا و برادرانم کمک می‌کند.

النخاله درباره بازداشت او و حکم زندان ابد خود نوشت که این مسأله به مانند مدالی برای من است.

وی تاکید کرد که پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای او یک رویداد با مفهومی بسیار بزرگ بود و فتحی شقایقی، انقلاب اسلامی ایران را نقطه رهایی می دانست.

وی افزود: ما به لحاظ سیاسی متأثر از انقلاب اسلامی در ایران هستیم.

دبیرکل جهاد در رابطه با موضوع زندانیان در زندان های اشغالی گفت: ما به مرور زمان نسبت به زندانیان خود احساس مسئولیت می کنیم و تمام تلاش خود را می کنیم و ممکن است کاستی هایی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: نبرد ما با اسرائیل طولانی است و فداکاری های زیادی را در پی دارد و ما باید برای آزادی بجنگیم.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در رابطه با موضوع زندانیان در زندان های رژیم صهیونیستی نیز گفت: ما در طول دوران نسبت به زندانیان خود احساس مسئولیت می کنیم و تمام تلاش خود را داریم و شاید کاستی‌هایی در این باره داشته باشد.

وی در پایان گفت: جنگ ما با اسرائیل طولانی است و جانفشانی‌های زیادی را در پی دارد و ما باید به خاطر آزادی مبارزه کنیم و بجنگیم.

https://irna.ir/xjKT۲۵

**ادامه تنش در روابط برلین و دوحه/ کمیسر حقوق بشر آلمان سفر به قطر را لغو کرد

پس از اظهارات انتقاد آمیز وزیر کشور آلمان درباره میزبانی جام جهانی قطر که موجب تنش در روابط میان دو کشور شده ، یکشنبه شب کمیسر حقوق بشر برلین از لغو سفر خود به دوحه خبر داده است.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

قرار بود که لوئیز امتسبرگ روز دوشنبه به همراه نانسی فایسر وزیر کشور و برند نوین‌دورف رئیس فدراسیون فوتبال آلمان راهی قطر شوند.

پیشتر «نانسی فایسر»، وزیر کشور آلمان، در یک مصاحبه تلویزیونی ضمن انتقاد شدید از قطر گفت که از نظر آلمان «این حق میزبانی در شرایطی فریبکارانه به قطر داده شده است».

لغو این سفر پس از آن روی می‌دهد که دو روز پیش وزارت امور خارجه قطر سفیر آلمان را احضار کرد و یادداشت اعتراضی به اظهارات نانسی فایسر وزیر کشور آلمان در خصوص میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به وی ارائه کرد.

فایسر وزیر کشور آلمان به تازگی در مصاحبه ای با رسانه داخلی از سابقه حقوق بشر قطر انتقاد کرد.

پیش از این شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، انتقادات برخی منتقدان میزبانی قطر در جام‌جهانی را شدید و تهمت دانست.
 
شیخ تمیم گفت: قطر از زمان برنده شدن در مناقصه میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ با انتقادهای بی‌سابقه‌ای مواجه شده است که برخی از آنها تهمت بوده است.
 
امیر قطر در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ابتدا با حسن نیت با این موضوع برخورد کردیم و برخی از انتقادات اولیه سازنده بود. در ادامه اما کمپین علیه قطر گسترش یافت و شامل خبرهای‌ جعلی و استانداردهای دوگانه‌ای شد که آنقدر شدید بود که متأسفانه برای بسیاری این پرسش مطرح شد که دلایل و انگیزه‌های واقعی پشت این کارزار چیست.
 
قطر کمتر از یک ماه دیگر میزبان جام‌جهانی است، یک میزبانی بزرگ برای کشوری کوچک که آنها را به کانون توجهات تبدیل می‌کند. در حالی شمارش معکوس قطری‌ها برای آغاز جام‌جهانی به هفته‌های پایانی رسیده که علاوه بر چگونگی انتخاب به عنوان میزبان که حرف و حدیث‌های زیادی پشت سر آن شنیده می‌شد. وضعیت نامناسب کارگران خارجی و مرگ آنها در قطر که در ساخت ورزشگاه‌ها فعالیت داشتند، اعتراض گروه‌های حامی حقوق بشری را به همراه داشته است.

https://irna.ir/xjKT۲n

**لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل پیروز شد

لولا داسیلوا با شمارش حدود ۹۹ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل در رقابت با ژائیر بولسونارو» پیروز شده است.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

رسانه ها اعلام کردند که داسیلوا در دور دوم انتخابات موفق شد با کسب ۵۰.۸ درصد آرا در برابر ۴۹.۲ رقیب خود ، بار دیگر رییس جمهور برزیل شود.

داسیلوا توانست ۶۰ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۱۹۸ رأی به دست آورد و در مقابل بولسونارو تنها توانست ۵۸ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۶۲۰ رأی کسب کند و از مقام ریاست جمهوری برزگ ترین کشور قاره آمریکایی جنوبی باز ماند.

حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ و ۱۸۸ رأی نیز آرای باطله در این انتخابات بوده است.

روز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار شد و شهروندان برزیلی همچنین برای انتخاب ۱۲ فرماندار این کشور نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند.

کمپین‌های انتخاباتی برزیل با قدرت برگزار شد، اما دو نامزد همدیگر را آماج حملات تند و اتهامات بی پرده قرار دادند.

داسیلوا ۷۷ ساله، سومین دوره ریاست جمهوری چهار ساله خود را آغاز خواهد کرد. وی در بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ نیز رئیس جمهوری برزیل بوده است. او برای انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز نامزد شد، اما به خاطر آن که به اتهام فساد و پولشویی متهم بود، نتوانست وارد انتخابات شود و به خاطر فساد به زندان افتاد.

اما در انتخابات کنونی پس از تبرئه شدن از سوی دیوان عالی توانست وارد انتخابات شود.

بیشتر زنان، افراد بی بضاعت، مسیحیان کاتولیک و مردم شمال شرق برزیل که روستایی هستند، از هواداران داسیلوا به شمار می‌روند.

داسیلوا در مبارزات انتخاباتی‌اش متعهد به دفاع از دمکراسی شد و وعده داد که برزیل را مجددا خوشبخت کن

https://irna.ir/xjKT۲s

**ترکیه: برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراین تلاش می‌کنیم

وزیر دفاع ترکیه یکشنبه شب گفت که به از سرگیری صادرات غلات اوکراین ادامه می‌دهد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: روسیه به اطلاع ترکیه و سازمان‌ ملل متحد رسانده است که مؤقتا روند بارگیری غلات از طریق دریای سیاه را پس از حمله اوکراین به شهر سواستوپول در جنوب شبه جزیره کریمه را متوقف کرده است.

در این بیانیه آمده است که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه به گفت وگوهای خود برای حل مشکلات و ازسرگیری فعالیت صادرات غلات از طریق دریای سیاه ادامه خواهد داد که به گفته وی تا به امروز با هماهنگی مشترک با موفقیت اجرا شده است.

وی گفت که کارمندان روس فعال در مرکز هماهنگی مشترک در استانبول همچنان در محل کار خود حضور دارند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مشارکت این کشور در توافقنامه صادرات غلات با اوکراین پس از هدف قرار گرفته شدن سواستوپول با پهپاد به حالت تعلیق در آمده است.

مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» امروز (شنبه) اعلام کردند که پس از حمله پهپادی صبح روز یکشنبه به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفته است که اوکراین،‌۱۶ پهپاد را برای حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه ارسال کرده است و ردیاب‌های پرواز، یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه در حال پرواز نشان داده است.

 بنابر گفته وزارت دفاع روسیه تمامی پهپادهای ارتش اوکراین که برای هدف قرار گرفتن کشتی‌های روسیه اعزام شده بودند، منهدم شدند.

https://irna.ir/xjKT۲۹

**اوکراین: ۲۱۸ کشتی پس از تعلیق توافق غلات متوقف شدند

وزارت زیر ساخت اوکراین اعلام کرد که در مجموع ۲۱۸ کشتی که قرار بود طبق توافق غلات با میانجیگری سازمان ملل از طریق کریدور ایمن عبور کنند، در پی تعلیق مشارکت روسیه، متوقف شده‌اند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

وزارت زیر ساخت اوکراین گزارش داد با توجه به اینکه از ۳۰ اکتبر، طرف اوکراینی مجوزی از مرکز هماهنگی مشترک برای عبور از کریدور امن و انجام بازرسی ندارد، ۲۱۸ کشتی از حرکت باز ایستادند.

براساس گزارش وزارت زیرساخت اوکراین، حدود ۱۰۱ کشتی خالی در ورودی بنادر اوکراین در انتظار بازرسی هستند، ۲۲ کشتی در انتظار حرکت هستند و ۹۵ کشتی بارگیری شده که قبلاً بنادر را ترک کرده اند و هنوز قبل از حرکت به سمت مصرف کننده نهایی بازرسی نشده اند.

پیش از این وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در قرارداد غلات را به دنبال حمله پهپادی اوکراین به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل به حالت تعلیق درآورده است.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرده بود که کارشناسان نیروی دریایی انگلیس مستقر در شهر اوچاکوف در منطقه نیکالئف در آماده سازی و فراهم آوری مقدمات این حمله تروریستی و آموزش نظامیان مرکز عملیات ویژه دریایی ۷۳، کمک کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، کارشناسان نیروی دریای انگلیس در برنامه‌ریزی و اجرای انفجار خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱)  نیز نقش داشته‌اند.

https://irna.ir/xjKT۲۸

**زلنسکی: نیروهای اوکراین حملات روسیه در منطقه دونتسک را دفع کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی حمله شدید نیروهای روسیه در شرق منطقه دونتسک را دفع کردند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

زلنسکی یکشنبه شب در پیام ویدئویی گفت که یک واحد نظامی از شهر چاپ در غرب اوکراین این اقدام را انجام داده است، اما نگفت که درگیری در کجا رخ داده است.

وی افزود: امروز آنها اقدامات تهاجمی شدید دشمن را متوقف کردند. حمله روسیه دفع شد.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که صندوق مبادله اوکراین دوباره پر شده است به این معنی که نظامیان بیشتر روسی اسیر شده اند.

در روزهای اخیر شدیدترین جنگ در منطقه دونتسک در اطراف شهرهای باخموت و آودیوکا میان نیروهای روسیه و اوکراین بوده است.

با گذشت ۹ ماه از جنگ میان روسیه و اوکراین، تارنمای نشنال اینترست نوشت: تاثیر جنگ اوکراین تا یک نسل باقی خواهد ماند و تبعات مهمی در زمینه جهانی زدایی، روابط روسیه و غرب و نظام بین الملل خواهد داشت که نادیده گرفته شده است.

این رسانه به تاثیر بلندمدت جنگ اوکراین بر نظام بین المللی پرداخته و مدعی می شود که بسیاری از ناظران بر این باورند که اگر روسیه شکست بخورد غرب رونق خواهد گرفت و اگر روسیه پیروز شود نظام بین المللی بشدت لطمه خواهد خورد زیرا هنجارهایی که علیه استفاده از زور برای تصرف اراضی دیگر کشورها خواهد بود تضعیف خواهد شد.

https://irna.ir/xjKT۲m

**طالبان: معیارهای به رسمیت شناخته شدن را محقق کردیم

طالبان با اعلام آمادگی تعامل با جهان عنوان داشت که تمام معیارهای به رسمیت شناخته شدن را محقق کرده اند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

نزدیک به پانزده ماه از به قدرت رسیدن دوباره‌ طالبان در افغانستان می‌گذرد؛ اما تا کنون هیچ کشوری حکومت سرپرست در این کشور را به رسمیت نشناخته است.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان می‌گوید که امارت اسلامی خواهان تعامل با جهان است و حکومت سرپرست تمامی معیارهای به رسمیت شناخته شدن را برآورده کرده است.

کریمی در ادامه افزود: امارت اسلامی معیارها و استاندارهایی که برای به رسمیت شناختن مهم است و در جهان امروزی ما می‌بینیم، تکمیل کرده است.

شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان بر این باور هستند که عملی شدن توافق‌نامه دوحه، باز شدن مدارس دختران و ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان زمینه را برای به رسمیت شناخته شدن طالبان فراهم خواهند ساخت.

در حال حاضر هرچند حکومت سرپرست طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است؛ اما سفارت شماری از کشورها به ویژه هند، چین، ازبکستان، اتحادیه اروپا، روسیه، امارات متحده عربی در شهر کابل فعال هستند.

پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در گفت‌وگو با یک رسانه ترکی گفته است که غرب به ویژه امریکا نمی‌خواهد که یک حکومت اسلامی در افغانستان از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شود.

https://irna.ir/xjKT۲d

**سی بی اس: جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را بدست می گیرند

شبکه سی بی اس براساس نتایج نظرسنجی صورت گرفته پیش بینی کرد که جمهوریخواهان با پیروزی در انتخابات میان دوره ای ؛ اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار خواهند گرفت.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

با فاصله کمی بیش از یک هفته تا انتخابات میان دوره ای، آخرین نظرسنجی شبکه سی بی اس نشان می دهد که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را با ۱۵ کرسی بیشتر به دست آورند.

این نظرسنجی پیش‌بینی می‌کند که جمهوری‌خواهان با ۲۲۸ کرسی در مقابل ۲۰۷ کرسی دموکرات‌ها، اختلاف ۲۱ کرسی با ضریب خطای ۱۲ کرسی، قدرت را در مجلس نمایندگان بدست خواهند گرفت.

براساس این گزارش، پیش‌بینی‌ها روز به روز دشوارتر می شود زیرا  افزایش مشارکت رای‌دهندگان می‌تواند به دموکرات‌ها فرصتی برای حفظ قدرت بدهد.

به نوشته شبکه سی بی اس، اگر انتخابات نوامبر شاهد حضور گسترده رای دهندگان جوان و رنگین پوستان آمریکایی باشد، پیش بینی می شود که دموکرات ها با ۲۱۸ کرسی در مقابل ۲۱۷ کرسی جمهوری خواهان اکثریت را حفظ کنند.

اما اگر میزان مشارکت در میان رأی دهندگان سفیدپوست افزایش یابد، جمهوری خواهان می توانند پیروزی بزرگ تری را کسب کنند و ۲۳۸ کرسی را به دست آورند و دموکرات ها را به ۱۹۷ رای برساند.

https://irna.ir/xjKT۲r

**روسیه: تریبونی برای مذاکرات با اوکراین وجود ندارد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو یکشنبه شب گفت که پیشنهاد فعالی از سوی کی‌یف برای حل سیاسی بحران این کشور وجود ندارد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

گینادی گاتیلف در این باره گفت که تریبونی برای مذاکرات در زمینه حل و فصل در جنگ اوکراین وجود ندارد و همزمان نیز پیشنهاد فعالی از سوی کی‌یف وجود ندارد.

این دیپلمات روس افزود که پیشنهاد فعالی که بتوان آن را برای تماس سیاسی در آینده مبنی قرار دارد، وجود ندارد.

وی افزود: متأسفانه، باید اذعان کنیم که در وقت کنونی نیز هیچ گونه تریبونی برای مذاکرات دیپلماتیک برای حل این بحران وجود ندارد.

گاتیلف درخصوص پیش شرط کی‌یف برای آغاز گفت وگو که گفته باید روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند نیز گفت کهاین مسأله نمی‌تواند نقطه آغاز مذاکرات با کی‌یف باشد.

این سخنان درحالی مطرح می شود که  دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه روز یکشنبه در سخنانی گفت که نمی‌توانیم با زلنسکی مذاکره کنیم چون او دقیقاً دستورات دیکته شده واشنگتن را اجرا می‌کند.

پسکوف افزود، مذاکرات در مورد اوکراین باید ابتدا با آمریکا انجام شود، زیرا کی‌یف دقیقاً تمام دستورات دیکته شده واشنگتن را انجام می‌دهد.
وی افزود: وقتی واشنگتن تمام تصمیمات دولت اوکراین را می‌گیرد دیگر نمی‌توان در مورد چیزی با کی‌یف بحث کرد.
 
پسکوف گفت: اوکراین دارای یک رئیس جمهوری قانونی به نام ولودیمیر زلنسکی است که روی کاغذ همه تصمیمات را باید او بگیرد ولی تجربه نشان داده است که او نمی‌تواند دستورات دیکته شده از خارج را نادیده بگیرد پس باید در مورد صلح با فرد دیگری مذاکره کرد.

https://irna.ir/xjKT۲x

**داسیلوا: برزیل به جامعه بین الملل بازگشت

لولا داسیلوا که توانست در دور دوم انتخابات، ژائیر بولسونارو را شکست دهد و برای سومین بار مقام ریاست جمهوری برزیل را کسب کند، در سخنانی پس از پیروزی‌اش گفت: برزیل به محافل بین المللی بازگشته است، دیگر نمی خواهد مطرود باشد و نیازمند اتحاد است.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

وی در سخرانی خود گفت: به سود هیچ کس نیست که در ملتی گسسته که در جنگ همیشگی است، زندگی کند.

وی افزود: به جهانیان می گوییم که برزیل بازگشته و آماده است در مقابله با بحران آب و هوا، جایگاه خود را دوباره به دست آورد.

داسیلوا گفت : تلاش کردند، مرا زنده به گور کنند، اما اکنون من زمام امور کشور را به دست گرفتم، شرایط بسیار سختی بود، اما اطمینان کامل دارم به کمک مردم برزیل راه برون رفتی پیدا خواهیم کرد و آرامش را بار دیگر به دست خواهیم آورد.

وی گفت که او با تنها یک نامزد در انتخابات روبه رو نبوده است، بلکه با ابزار دولت که در خدمت یک نامزد قرار داده شده بود، روبه رو بوده است.

رییس جمهوری منتخب برزیل افزود: به پایان یکی از مهم‌ترین انتخابات کشورمان رسیدیم، انتخابات دو طرح مخالف برای برزیل را رو در روی هم قرار داد.

داسیلوا گفت: امروز تنها یک برنده دارد و آن مردم برزیل است.

رییس جمهوری منتخب برزیل افزود: این پیروزی، تنها پیروزی من و حزب کارگر و احزابی نیست که مرا حمایت کردند، بلکه پیروزی جنبش دمکراتیک بزرگی است که  فراتر از احزاب سیاسی، منافع شخصی و ایدئولوژی ها شکل گرفته است، تا دموکراسی پیروز شود.

دا سیلوا گفت که در روز ۳۰ اکتبر یک روز تاریخی است که اکثریت ملت برزیل خواستار دمکراسی بیشتر بوده‌اند.

وی ادامه داد: ملت برزیل امروز به دنبال آن است که در تصمیمات دولت با نشاط بیشتر حضور داشته باشد.

داسیلوا گفت: مردم برزیل می خواهند به خوبی زندگی کنند، به خوبی تغذیه کنند، یک شغل خوب و درآمد خوبی فراتر از تورم داشته باشند، آنها همچنان به دنبال آن هستند، از آموزش و بخش بهداشت عمومی جدیدی برخوردار باشند، آزادی دینی و مذهبی داشته باشند و به جای اسلحه، دوست دارند کتاب داشته باشند و در کل، ملت برزیل به دنبال آن است، امید را [به زندگی خود] باز گرداند.

وی افزود: چرخ اقتصاد بار دیگر به چرخش درخواهد آمد.

داسیلوا که از اویل ژانویه ۲۰۲۳ به صورت رسمی ریاست جمهوری را تحویل خواهد گرفت، گفت ، رییس جمهوری تمام ۲۱۵ میلیون برزیلی خواهد بود، چه کسانی که به او رای دادند چه کسانی که به او رای نداده اند.

رییس جمهوری منتخب برزیل خاطرنشان کرد: ما یک دولت و یک ملت هستیم.

وی ادامه داد: برزیل نیازمند صلح و وحدت و اتحاد است و این مردم از این پس دنبال نزاع و درگیری نیستند، و زمان آن فرا رسیده است که سلاح‌ها کنار گذاشته شوند.

داسیلوا در پایان افزود: می توانیم همگی این کشور را اصلاح کنیم، در یک دوران جدید زندگی خواهیم کرد؛ دوران صلح و محبت، اکنون، زمانی است که مردم برزیل حق دارند دوباره رویاپردازی کنند.
 
 با شمارش ۹۹ درصد آرای مأخوذه، داسیلوا توانست ۶۰ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۱۹۸ رأی به دست آورد و برای سومین بار رییس جمهوری برزیل شود.

در مقابل بولسونارو تنها توانست ۵۸ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۶۲۰ رأی کسب کند و از مقام ریاست جمهوری بززگ ترین کشور قاره آمریکایی جنوبی باز ماند.

حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ و ۱۸۸ رأی نیز آرای باطله این انتخابات بوده است.

روز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار شد و شهروندان برزیلی همچنین برای انتخاب ۱۲ فرماندار این کشور نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند.

کمپین‌های انتخاباتی برزیل با قدرت برگزار شد، اما دو نامزد همدیگر را آماج حملات تند و اتهامات بی پرده قرار دادند.

داسیلوا ۷۷ ساله، سومین دوره ریاست جمهوری چهار ساله خود را آغاز خواهد کرد. وی در بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ نیز رئیس جمهوری برزیل بوده است. او برای انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز نامزد شد، اما به خاطر آن که به اتهام فساد و پولشویی متهم بود، نتوانست وارد انتخابات شود و به خاطر فساد به زندان افتاد.

اما پس از تبرئه شدن از سوی دیوان عالی توانست وارد انتخابات کنونی شود. بیشتر زنان، افراد بی بضاعت، مسیحیان کاتولیک و مردم شمال شرق برزیل که روستایی هستند، از هواداران داسیلوا به شمار می‌روند.

https://irna.ir/xjKT۲D

**نقشه جهان عرب جنجال به پا کرد

در سایه اختلافات مرزی الجزایر و مغرب، انتشار نقشه ای از جهان عرب باعث جنجال سیاسی بین کشورهای عربی در آستانه اجلاس سران عرب در الجزایر شد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

انتشار نقشه ای از جهان عرب که خط فاصل صحرای غربی را نشان می دهد، باعث نارضایتی مغرب و خروج هیات مغربی از نشست پشت درهای بسته وزیران خارجه عرب شد.

وزیران خارجه عرب نشستی را پشت درهای بسته برای تعیین دستورکار اجلاس سران عرب برگزار کردند که قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه در الجزایر برگزار شد.

شبکه “ای ال ۲۴ نیوز” الجزایر این نقشه از جهان عرب را منتشر کرد اما پس از جنجال به پا شده در صفحه رسمی خود در فیسبوک عذرخواهی و اعلام کرد که انتشار این نقشه یک اشتباه فردی و فنی بوده است.

جنجال بر سر نقشه به جایی رسید که دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه ای اعلام کرد که درپوشش فعالیت های اجلاس سران هیچ “شریک رسانه ای” و نیز هیچ “نقشه رسمی که نشان دهنده مرزهای سیاسی بین کشورهای عربی باشد، ندارد و برای تقویت مفهوم وحدت عربی نقشه جهان عرب بدون مرزهای بین کشورهای آن را تایید و مورد استفاده قرار می دهد”.

اجلاس سران عرب درحالی قرار است برگزار شود که شش نفر از سران کشورهای عربی در آن غایب خواهند بود؛ امری که موفقیت آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه پیش از این به نقل از منابع خود گزارش داد که سران شش کشور عرب از جمله پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس سران عرب در الجزایر شرکت نمی کنند.

این منابع نزدیک به کمیته آماده سازی اجلاس سران عرب گفتند: سران پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله “سلمان بن عبدالعزیز” پادشاه عربستان در اجلاس سران عرب در الجزائر شرکت نخواهند کرد.

این درحالی است که “محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی نیز به دلیل آنچه شرایط پزشکی عنوان شده، در این اجلاس به نمایندگی از شاه سعودی شرکت نخواهد داشت.

این منابع نزدیک به کمیته آماده سازی اجلاس سران تصریح کردند: سران شش کشور عرب از جمله سران پنج کشور عضو شورای همکاری به مقامات الجزائری اطلاع دادند که در آن شرکت نمی کنند.

به گفته این منابع، نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در این اجلاس شرکت نمی کند و به جای او، مشعل الاحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت در آن شرکت خواهد کرد. همچنین محمد بن راشد نائب رئیس امارات به جای محمد بن زاید رئیس امارات در اجلاس سران عرب در الجزایر شرکت خواهد کرد.

برپایه این گزارش، به احتمال زیاد وزیران امور خارجه عمان و بحرین نیز به نمایندگی از سلطان عمان و شاه بحرین در این اجلاس شرکت کنند و طبیعتا میشل عون رئیس جمهوری لبنان نیز که دیروز دوره ریاست جمهوری وی پایان یافت، در آن شرکت نخواهد داشت و رئیس جمهور جدیدی نیز برای لبنان تاکنون انتخاب نشده است.

در این میان، اعلام شده که امیر قطر در اجلاس سران عرب شرکت خواهد کرد.

الجزایر همچنین از شمار دیگری از مهمانان از جمله آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای حضور در این اجلاس دعوت کرده است. قرار است در اجلاس سران عرب بحران های جهان عرب و مسائل امنیت غذایی و انرژی در سایه بحران اوکراین بررسی شود.

https://irna.ir/xjKT۳N

**تنش آبی در فرانسه؛ سیاست دولت، سرکوب معترضان

گسترش خشکسالی در فرانسه تاکنون خسارت های هنگفتی به کشاورزان این کشور زده و حتی اعتراض فعالان محیط زیستی را به سیاست‌های دولت معطوف کرده است؛ اعتراضاتی که با سرکوب نیروهای پلیس خشن این کشور پاسخ داده می‌شود.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

سال ۲۰۲۲ تا اینجای کار حامل خبرهای بد بسیاری برای شهروندان اروپایی بوده است؛ از جنگ در اوکراین که موجب گرانی مواد غذایی و حامل‌های انرژی، افزایش تورم و ورود به دوران تاریک رکود شده تا شکسته شدن رکورد ۵۰۰ ساله خشکسالی در قاره‌ای که آن را سبز می‌نامند.

خشکسالی که به گفته مسئولان این کشور بخشی از بهای آن به قیمت پرداخت افزون بر ۷۶ میلیون دلار خسارت به کشاورزان آسیب دیده از تنش‌های آبی در تابستان امسال رقم خورد.

حال در بحبوحه خشکسالی تاریخی فرانسه که موجب شده است استفاده از منابع آبی در برخی مناطق این کشور حتی تا میانه نوامبر نیز تمدید شود، چندین هزار نفر روز شنبه هفته جاری در مخالفت با احداث حوضه‌های آبی جدید در منطقه دو-سِور (Deux-Sèvres) تجمع کردند تا مخالفت خود را با سیاست دولت مبنی بر احداث حوضه‌های آبی جدید که برای آبیاری کشاورزان در نظر گرفته شده است، اعلام دارند.

به گزارش رسانه‌ها، کشاورزان محلی برخلاف برخی از هم‌صنفان خود که از ایده احداث مخازن مصنوعی به عنوان روش بهینه استفاده از آب حمایت می‌کنند، از اجرای راهبردهای دیگری برای تقسیم بهتر و حفظ آب دفاع می‌کنند و تاکید دارند که فقط کشاورزان و مزرعه‌داران بزرگ قادر به استفاده از ظرفیت این حوزه‌های آبی هستند.

حوزه‌های آبی که در حقیقت محلی با دهانه‌های باز در هوای آزاد هستند که با ورقه‌های پلاستیکی پوشانده می‌شوند و با پمپاژ آب از منابع زیرزمینی و سطحی در فصل زمستان پُر شده و قادرند تا ۶۵۰ هزار مترمکعب معادل ۲۶۰ استخر شنای المپیک، آب را برای آبیاری در تابستان ذخیره کنند.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ با پوشش خبری این اعتراض نوشت، یانیک جادو (Yannick Jadot) عضو پارلمان اروپا که مانند سایر منتخبان محیط‌زیست از جمله ساندرین روسو (Sandrine Rousseau) عضو مجلس نمایندگان در محل این تجمع حضور داشت، با بیان اینکه ۲۹ اکتبر و همچنان همه جا خشک است، تاکید کرد که انحصار تمام آب موجود در کشور برای چند کشاورز ذرت بی‌معنی است.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزونی، این تجمع که توسط گروهی با عنوان بَسین نُ مرسی (Bassines Non Merci) سازماندهی شده است، حمایت ژان لوک ملانشون رهبر حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر و ائتلاف موسوم به نوپس را به دنبال داشت.

سرکوب و تنش، پای ثابت عملکرد پلیس فرانسه در اعتراض ها

درحالی که فرانسه همواره خود را مهد دموکراسی و آزادی بیان معرفی می‌کند، برگزاری تجمع روز شنبه توسط دولت ممنوع اعلام شده بود و این ممنوعیت تا دوشنبه تمدید شد.

اما خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مخالفان سرسخت احداث این حوزه‌های آبی، اعتراض‌های خود را با حضور چندین هزار نفر در منطقه دو-سِور فریاد زدند.

این درگیری همانگونه که از سابقه عملکرد پلیس فرانسه برداشت می‌شد، با سرکوب معترضان به خشونت کشیده شد و درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی ده‌ها زخمی برجا گذاشت.

زخمی شدن حدود ۳۰ نفر از تظاهرکنندگان تنها بخشی از استقبال نه چندان گرم یکهزار و ۵۰۰ پلیسی بود که تجمع‌کنندگان را مورد خشونت قرار دادند و این اقدام با چاشنی شلیک گاز اشک‌آور همراه بود.

در این بین جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه نیز در توییتر مدعی شد که ۶۱ ژاندارم در جریان این تجمع مجروح شدند که حال ۲۲ نفر از آنها وخیم است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که همه گروه‌های سیاسی این خشونت را محکوم کنند؛ خواسته‌ای که تا اینجای کار بسیاری دست رد به سینه آن زده‌اند و سیاست دولت، مخالفان بسیاری داشته است؛ از نمایندگان احزاب سبز گرفته تا رهبر ائتلاف سیاسی نوپس که بزرگترین رقیب دولت در پارلمان ملی است.

عکاس خبرگزاری فرانسه در تشریح خشونت پلیس در تجمع روز شنبه اعلام کرده است که این پلیس بود که گاز اشک‌آور پرتاب می‌کرد.

روزنامه لو فیگارو نیز اعلام کرد که در جریان خشونت پلیس حتی مقام‌های منتخب که نشان پرچم سه رنگ فرانسه را داشتند نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

فرانسه با نبرد بزرگ آب روبرو است

“پس از تابستان بسیار خشک، فرانسه با نبرد بزرگ برای آب روبرو است”، این تیتر گزارشی از روزنامه پرشمارگان لو فیگارو در تشریح شرایط حاکم بر منابع آبی این کشور است.

بر اساس این گزارش، جریان رودخانه‌ها و سطح آب‌های زیرزمینی فرانسه تا سال ۲۰۵۰ بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کاش خواهد یافت.

لو فیگارو در این گزارش اشاره‌ای نیز به محدودیت‌های بهره‌برداری از منابع آبی داشت که پیش و پس از تابستان ۲۰۲۲ توسط وزارت انتقال محیط زیستی فرانسه وضع شده است؛ شرایطی که نشان از آغاز بحران آبی در این کشور اروپایی خبر می‌دهد.

شرایطی که از کاهش آبیاری ضروری محصولات آغاز و به کاهش ۳۰ درصدی برداشت محصول ذرت ختم شد و صدها استخر و باغ متاثر از رژیم غذایی خشک قرار گرفتند.

لو فیگارو با یادآوری اینکه زرد شدن مناظر سبز تابستانی موضوع جدیدی نیست، از افزایش دامنه خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر خبر داده و می‌افزاید: در کمتر از ۱۵ سال، تغییرات آب و هوایی منجر به چند برابر شدن بحران خشکسالی به ویژه در سال ۲۰۲۲ شده است.

نیمی از خانه‌های فرانسه در معرض خطر خشکسالی

مقام های دولتی فرانسه ۲۲ سپتامبر سال جاری میلادی اعلام کردند که در حال آزمایش راه حل‌هایی برای محافظت از خانه‌های ساخته شده بر روی خاک رُس در این کشور هستند.

لو فیگارو در گزارشی با بیان اینکه از هر ۲ خانه ساخته شده در فرانسه یکی در معرض خطر خشکسالی قرار دارد، افزود: این پدیده‌ای است که در این کشور ابعاد نگران کننده‌ای به خود می‌گیرد.

بر اساس این گزارش تحقیقی، خشکسالی تابستان امسال به حدی بود که بسیاری از خانه‌های ساخته شده روی خاک رُس به شدت آسیب دیدند و گواه این امر روایت‌های فراوان مالکان درمانده در مواجهه با تخریب اموالشان است.

بر اساس این گزارش، در سالجاری میلادی حدود یکصد هزار خانه در کشور فرانسه تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته و آسیب دیده است. 

نماهای ترک خورده، چارچوب درها تغییر شکل داده، سنگفرش‌های برآمده، سست شدن پایه‌ها و … از جمله آسیب‌هایی است که به خانه‌ها وارد شده و گاهی این شرایط به حدی است که برخی از خانه‌ها غیرقابل سکونت می‌شوند.

این روزنامه فرانسوی در تشریح شرایط پیش آمده به پدیده‌ای که به نام انقباض-تورم رس (RGA: retrait-gonflement des argiles) شناخته می‌شود اشاره دارد که نتیجه پس رفتگی خاک‌های رسی در هنگام خشک شدن و تورم آن ها هنگام بارندگی است.

این پدیده باعث می‌شود که حرکات زمینی به احتمال زیاد پایه‌های خانه‌های ساخته شده بر این بسترها بی‌ثبات شوند و فدراسیون تخصصی بیمه‌های فرانسه با اشاره به این موضوع، هزینه‌ لازم برای شرایط ویژه بلایایی طبیعی را بین ۱.۶ تا ۲.۴ میلیارد یورو تخمین زده است.

حال در این شرایط که فرانسه از شرایط تنش‌های آبی وارد مرحله بحرانی شده و صدای معترضان بلندتر از گذشته می‌شود، باید منتظر ماند و دید سیاست دولت و پلیسی که حاضر به شنیدن صدای اعتراض‌ها نیست، به کجا ختم خواهد شد.

https://irna.ir/xjKSXf

**شورای همکاری تعرض به بیت المقدس را محکوم کرد/ ابوالغیط: اسرائیل با آتش بازی می کند

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تعرض های مکرر رژیم صهیونیستی به بیت المقدس بویژه منطقه الشیخ جراح را محکوم کردند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس افزایش تجاوزهای رژیم صهیونیستی به بیت المقدس و همچنین افزایش سیاست کوچاندن اجباری فلسطینی ها از منطقه الشیخ جراح و سلوان و مناطق دیگر در این شهر را محکوم کردند.

این کشورها در بیانیه ای از جامعه بین المللی خواستند که وارد عمل شده و  اقدامات رژیم صهیونیستی علیه حضور فلسطینی ها در شهر اشغالی قدس و تلاش تل آویو برای تغییر ماهیت قانونی آن و همچنین تلاش برای تغییر ساکنان اصلی ‌و تحمیل حاکمیت صهیونیست ها بر این شهر را که در تضاد با قوانین و قطعنامه ها و تمام توافق ها است، متوقف کنند.

شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر بر مرکزیت مساله فلسطین و حمایت از حاکمیت مردم این کشور بر تمام سرزمین های اشغالی و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس و تضمین حقوق پناهندگان بر اساس طرح سازش عربی و قطعنامه های بین المللی تاکید کرد.

این شورا همچنین بر لزوم فعال سازی تلاش های جامعه بین المللی برای حل درگیری های موجود که در راستای تحقق حقوق قانونی ملت فلسطین است، تاکید کرد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین هتک حرمت مکرر شهرک نشینان با حمایت و نظارت نیرهای نظامی رژیم صهیونیستی به حرم شریف را محکوم کردند.

از سوی دیگر، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب طی اظهاراتی در نشست این اتحادیه در سطح وزرای خارجه که در کشور الجزایر برگزار شد، تاکید کرد که مساله فلسطین در مرحله دشواری قرار دارد و نسبت به خطرات بیشتر هشدار می دهد.

وی گفت که رژیم اشغالگر با آتش بازی می کند و به این مساله توجه نمی کند که به کارگیری سیاست خشونت و سرکوب علیه ملت فلسطین هیچ اثری از توافق سازش اسلو برجای نمی گذارد.

بر اساس این گزارش، شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی به ویژه در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

https://irna.ir/xjKT۴g

**تاجیکستان ادعای مونتاژ پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرد

دوشنبه ادعای دیمیتری گوردون روزنامه نگار اوکراینی مبنی بر ساخت پهپاد ایرانی در خاک تاجیکستان را برای استفاده در جنگ اوکراین تکذیب کرد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

وزارت خارجه تاجیکستان در بیانیه ای ادعای روزنامه‌نگار اوکراینی  مبنی بر تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی (پهپاد) درتاجیکستان که بعدا در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما تاکید می کنیم که جمهوری تاجیکستان تجهیزات نظامی به کشورهای ثالث صادر نمی کند. این بیانیه از دیمیتری گوردون روزنامه نگار اوکراینی که چنین اطلاعاتی را منتشر می کند، خواست که  در مورد صحت اطلاعات به دقت بررسی کند تا برای مخاطبان  قابل اعتماد باشد».

در این بیانیه آمده است: «ما همچنین به شما اطلاع می دهیم که طرف تاجیکستان هیچ درخواست یا پیامی در این مورد از «کی یف» در این زمینه دریافت نکرده است».

پیش از این بیانیه مشابهی ابتدا از سوی کمیته دولتی صنایع دفاعی ازبکستان مطرح شده بود که ادعای گوردون مبنی بر مونتاژ پهپادهای ایرانی در خاک ازبکستان را تکذیب کرد، سپس وزارت امور خارجه ازبکستان نیز بیانیه مشابهی را صادر کرد.

وزارت امور خارجه ازبکستان در آن بیانیه  اعلام کرد؛ مصاحبه ویدئویی دیمیتری گوردون، روزنامه نگار و وبلاگ نویس اوکراینی با لئونید نوزلین، تاجر اسرائیلی درباره مونتاژ پهپادهای ایرانی در خاک ازبکستان نادرست است.

تارنمای خبری فرغانه نیز نوشت که طی مصاحبه گوردون با لئونید نوزلین، تاجر اسرائیلی در ۲۶ اکتبر، ادعاهایی مبنی بر تولید پهپادهای ایرانی در ازبکستان مطرح شد.

این بیانیه مورد توجه علیشیر قدیروف نایب رئیس مجلس قانونگذاری  ازبکستان قرار گرفت. این سیاستمدار از وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ازبکستان خواست تا “رسما این تهمت را رد کنند و گوردون را مجبور به عذرخواهی کنند. “

بعداً گوردون به خاطر ادعایش در مورد پهپادهای ایرانی از ازبک ها عذرخواهی کرد.

وی اظهار داشت که ازبکستان را با تاجیکستان اشتباه گرفته است. «در واقع منظور من نه ازبکستان بلکه تاجیکستان بود.

https://irna.ir/xjKT۵g

**نگرانی مقام فنلاندی از قاچاق تسلیحات اوکراین به کشورهای اروپایی

رئیس اداره تحقیقات ملی فنلاند ضمن ابراز نگرانی از اینکه تسلیحات پیشرفته ارسال شده به اوکراین به دست تبهکاران در فنلاند افتاده، از کشف آنها در دیگر کشورهای اروپایی همچون سوئد، دانمارک و فنلاند خبر داد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

اداره ملی تحقیقات این کشور (NBI) می گوید برخی سلاح های ارسال شده به اوکراین به دست تبهکاران در فنلاند افتاده است.

دفتر تحقیقات ملی فنلاند (NBI) اعلام کرده اطلاعاتی بدست آورده که جنایتکاران در فنلاند تسلیحات نظامی پیشرفته مانند تفنگ‌های تهاجمی که برای اوکراین فرستاده شده بود، در اختیار دارند.

«کریستر آلگرن» بازرس ارشد اداره تحقیقات فنلاند در این خصوص به رادیو اوله گفت: «سلاح‌هایی که [کشورهای مختلف] به اوکراین ارسال کرده اند، در سوئد، دانمارک و هلند نیز کشف شده‌اند».

رسانه‌های بین‌المللی پیش از این گزارش داده‌ بودند که “یوروپل” آژانس مجری قانون اروپا پیش‌بینی کرده است که باندهای تبهکار در مناطق مرزی سلاح‌ها را به صورت قاچاق وارد کشورهای دیگر می کنند. در تابستان سال جاری نیز یوروپل در بیانیه‌ای هشدار داد که گسترش تسلیحات و مواد منفجره در اوکراین می‌تواند منجر به افزایش قاچاق اسلحه به اتحادیه اروپا از طریق مسیرهای قاچاق یا پلتفرم‌های آنلاین شود.

آلگرن در بخش دیگری از اظارات خود به رادیو اوله از ادامه تحقیقات در این خصوص خبر داد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.  

وی تشریح کرد: سه تا از بزرگترین باندهای غیرقانونی موتورسیکلت (یک خرده فرهنگ که مبنای آن به دوران پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد و اعضای آن به پایبندی به قانون معتقد نیستند) در جهان که درواقع بخشی از سازمان های بین المللی بزرگتر می باشند، در فنلاند فعال هستند. یکی از آنها با عنوان “باندیدوز نیشن” Bandidos MC است که در هر شهر بزرگ اوکراین یک شعبه دارد.

آلگرن با بیان اینکه از زمان جنگ در یوگسلاوی، کشورهای بالکان با قاچاق غیرقانونی اسلحه دست و پنجه نرم می کنند، ادامه داد: اوکراین تاکنون حجم زیادی تسلیحات از کشورهای غربی دریافت کرده و این خوب است. اما از جمله پیامدهای این ارسال گسترده تسلیحات این است که ما دستکم ده ها سال باید  با چالش های آن دست به گریبان باشیم.

این مقام ارشد اداره تحقیقات ملی فنلاند همچنین خاطرنشان کرد که جنگ در اوکراین کار بیشتری برای مجریان قانون تراشیده و حال آنکه هیچ بودجه اضافی به آن اختصاص داده نشده است. وی یادآور شد که به عنوان مثال، پلیس در بخش های مختلف اروپا شاهد رشد روزافزون حملات پهپادها به زیرساخت های حیاتی است، اما بودجه و ابزار خاصی برای مقابله با آن تخصیص داده نشده است.  

وی با اشاره به مبادی ورودی فنلاند خاطرنشان کرد: اگرچه کار پلیس در فرودگاه ها برای نظارت و بررسی های امنیتی بیشتر شده، اما بنادر کشور جایی است که سختگیری چندانی هنگام ورود صورت نمی گیرد و مجرمان به اصطلاح از درب پشتی وارد کشور می شوند.

https://irna.ir/xjKT۶v

**چندین انفجار در کی‌یف/ آژیر حمله هوایی در سراسر اوکراین

همزمان با تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، امروز دوشنبه در پی اعلام هشدار حمله هوایی در تمام مناطق اوکراین،رسانه ها از شنیده شدن صدای چندین انفجار در کی‌یف خبر دادند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

 همچنین مقام‌های محلی از حملات موشکی در مناطق شمالی، شرقی و مرکزی  اوکراین خبر می‌دهند.

به گفته شاهدان عینی،‌ در مناطقی از کی‌یف در شبکه توزیع برق و آنتن‌دهی تلفن همراه اختلال ایجاد شده است.

تاکنون وقوع بیش از۱۰ انفجار در کی‌یف گزارش شده است.

«ایهور ترخوف» شهردار خارکیف نیز اعلام کرد که  این شهر مورد اصابت ۲ موشک قرار گرفته که «تأسیسات زیرساختی حیاتی» را هدف قرار داده است. انفجارهایی در شهرهای زاپوریژیا و چرکاسی نیز گزارش شده است.

«آندری رایکوویچ» رئیس اداره منطقه‌ای کرووگراد از برخود یک راکت و آتش سوزی در یک تأسیسات زیرساخت انرژی در این منطقه خبر داد.

گزارش‌هایی از قطعی برق در منطقه تحت کنترل اوکراین در زاپوروژیا و چرکاسی نیز وجود دارد.

https://irna.ir/xjKT۶B

**نبیه بری: اولویت ما انتخاب رئیس جمهور است

نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان مرحله پیش رو را مرحله انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور برای پر کردن خلاء در نهاد ریاست جمهوری دانست و از قصد دوباره خود برای آغاز گفت وگو بین گروههای سیاسی در همین ارتباط خبر داد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

نبیه بری امروز دوشنبه در گفت وگوی ویژه با روزنامه سعودی “الشرق الاوسط” درباره نامه دیروز میشل عون رئیس جمهور در آخر روز دوره ریاست جمهوری خود به پارلمان و مستعفی اعلام کردن دولت پیشبرد امور این کشور به ریاست نجیب میقاتی در این نامه گفت: براساس قوانین حاکم بر کشور ظرف دو روز آینده مجلس نمایندگان را به تشکیل نشست جهت بررسی نامه میشل عون دعوت خواهد کرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که بر اساس ماده ۶۹ قانون اساسی دولت مستعفی به شمار می رود و چنین امری نیاز به تصمیم گیری ندارد.

نبیه بری در ارتباط با اولویت های مرحله پیش روی لبنان در سایه خلاء در نهاد ریاست جمهوری با پایان دوره میشل عون و روی کار بودن دولت پیشبرد امور با اختیارات محدود گفت: عنوان مرحله آتی ما ” انتخاب رئیس جمهور ” است زیرا خلاء سیاسی در کشور قابل قبول نیست.

وی در همین رابطه بار دیگر تکرار کرد که در نظر دارد امکان انجام گفت وگو در این خصوص را مورد بررسی قرار دهد.

در همین رابطه، شیخ نعمیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز یکشنبه گفت که این جنبش از ابتکارعمل گفت‌وگوی رئیس پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید حمایت می‌کند.

معاون سید حسن نصرالله با اشاره به پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون اظهار داشت: میشل عون دستاوردهای بسیاری داشت. او دست خارجی‌ها را از حکومت کردن بر لبنان کوتاه کرد و به مقاومت علیه دشمن اسرائیلی کمک کرد.

وی افزود: در دوران ریاست جمهوری عون به لطف وحدت موضع رسمی و همکاری ارتش، مردم و مقاومت، ترسیم مرزهای دریایی به سرانجام رسید.

نبیه بری سه شنبه گذشته نیز در گفت وگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط جلسات شکل گرفته برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور تاکنون را ” نمایش شکست خورده و بی فایده ” توصیف و تصریح کرد که گفت وگو با جریان های سیاسی برای دستیابی به توافق درباره نام رئیس جمهور آینده را جایگزین این جلسات خواهد کرد تا پس از آن رای گیری در پارلمان انجام شود.

پارلمان لبنان دوشنبه هفته گذشته برای چهارمین بار در انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماند و بدین ترتیب شرایط سیاسی این کشور با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری میشل عون پیچیده تر شد.

درهمین راستا، شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان یکشنبه هفته گذشته در سخنانی گفت که سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان در بیروت باعث مانع‌تراشی در انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان هستند.

وی در این باره اظهار داشت: دیگر بر کسی پوشیده نیست که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها نمی‌خواهند لبنان از بحران‌های خود خارج شود، بلکه تلاش می‌کنند لبنانی‌ها را از گفت‌وگو و اجماع نظر باز دارند.

شیخ نبیل قاووق خاطرنشان کرد: آنچه در جلسات پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری رخ می‌دهد، ثابت می‌کند که مداخلات سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان روند انتخاب رئیس جمهور طبق موعدهای تعیین شده در قانون اساسی را مختل کرده است، چراکه آنها و حامیانشان می خواهند برای به چالش کشیدن و سوق دادن کشور به سمت درگیری کاندیدای مورد نظر خود را تحمیل کنند و اکنون همه می‌دانند که این دو سفارتخانه، روند انتخاب رئیس جمهور را در سخت‌ترین و دورترین مسیر قرار داده‌اند.

https://irna.ir/xjKT۵S

**نیویورک‌پست: بایدن در افزایش تورم در آمریکا مقصر است

روزنامه نیویورک‌پست نوشت: در حالی که تورم عمیق در راه است، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند از مسئولیت خود در مهار تورم شانه خالی کند و برای کسب امتیاز در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره، جمهوریخواهان را مقصر می‌داند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

نیویورک پست افزود: علت واقعی سیاست های فاجعه بار در مهار تورم بایدن است. کشور در  سه ماهه اول و دوم سال با رشد منفی اقتصادی در نیمه اول سال جاری با رکود مواجه شده است و تنها در سه ماه سوم رشد مثبتی را به ثبت رسانده که به دلیل کاهش کسری تجاری ناشی از صادرات بیشتر انرژی بوده است وهزینه های مصرف کننده در واقع کُند شده است.

پیش‌بینی اقتصاددانان بلومبرگ از احتمال ۱۰۰ درصدی رکود عمیق در سال آینده خبر می دهد و دو سوم اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی ملی اقتصاد تجاری همین نظر را دارند.

بایدن ادعا می کند پیروزی حزب جمهوریخواه در انتخابات میان دوره ای کنگره «اقتصاد را خراب می کند» و تورم را افزایش می دهد. او در اظهاراتی عجیب همچنین استدلال کرده که دموکرات ها از نظر مالی مسئول هستند.

او از این که کسری بودجه فدرال در سال مالی گذشته ۱.۴ تریلیون دلار کاهش یافته به خود می بالد اما این واقعیت را نادیده می گیرد که  علت آن نخست، پایان هزینه های اضطراری کووید-۱۹ بوده است و دوم اگر این عامل نبود، با همه هزینه های جدیدی که او به زور اعمال کرده، کسری بودجه کاهش نمی یافت.

تورم تورم ناشی از هزینه‌های او، فشار بیشتری وارد کرد و  باعث شد تا فدرال رزرو مجبور شود نرخ‌های بهره را افزایش دهد تا اوضاع را تحت کنترل نگه دارد.

نیویورک پست در پایان نوشت: بایدن و دموکرات های هم حزبی او ماه ها هشدارها را نادیده گرفتند و تورم بسیار بالا را کم اهمیت و «گذرا» در نظر گرفتند و به اقدامات مخرب اقتصادی خود ادامه دادند.

نتیجه سیاسی این بی‌توجهی این بود که  رای‌دهندگان از حزب دموکرات فاصله گرفتند و نتایج نظرسنجی ها نشان می دهند که مردم می دانند حزبی که در قدرت است در فلاکت اقتصادی آنها مقصر است.

این که رئیس جمهور حزب مخالف را مقصر  و آن را مسئول نابسامانی اقتصادی می داند نشان می دهد که حتی بعد از شکست مفتضحانه دموکرات ها در انتخابات کنگره، خود او به عنوان بخش بزرگی از مشکل باقی خواهد ماند.

انتخابات میان‌دوره ای آمریکا  هشت نوامبر (۱۷ آبان) برگزار می شود. در این انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از صد کرسی مجلس سنا به رقابت گذاشته می شود. همزمان نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای تصاحب سمت فرمانداری در ۳۶ ایالت آمریکا نیز به رقابت خواهند پرداخت.

بایدن روز شنبه به وقت محلی با حضور در یکی از شعبه‌های اخذ رای انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا در شهر ویلمینگتون واقع در ایالت دلاور رای خود را به صندوق انداخت.

وی ابراز امیدواری کرد که شکست احتمالی نامزدهای هم حزبی او در برنامه‌های سیاسی بلند پروازانه اش خللی ایجاد نکند.

https://irna.ir/xjKT۶G

**محکومیت کار اجباری برای متخلفان از تردد در مناطق مرزی کره شمالی

کره شمالی افرادی را که از قانون منع تردد شبانه در مناطق مرزی با چین تخطی می کنند را مجازات و مجبور به انجام کار اجباری می کند؛ مقامات کره شمالی به افزایش محدودیت ها و نظارت بر مردم در مناطق مرزی ادامه می دهند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

منابع آگاه اعلام کردند هفته گذشته دولت کره شمالی در استان هامگیونگ مقررات حکومت نظامی از ساعت ۶ بعد از ظهر در مناطق مرزی با شهر هئوریونگ از تاریخ ۲۵ سپتامبر اعمال کرده است. پلیس محلی تاکنون حدود ۳۰ نفر را به دلیل تخطی از مقررات منع تردد شبانه در این مناطق دستگیر کرده و به مراکز کار اجباری فرستاده است.

به نظر می رسد بسیاری از این افراد در حال فروش اقلامی در خیابان پس از ساعت ۶ بعد از ظهر برای کسب درآمد بودند.

وزارت امنیت اجتماعی کره شمالی قانونی را در روز ۲۴ سپتامبر صادر کرده که در آن کسانی که قانون منع تردد شبانه را نقض کنند مجازات می کند.  

قانون منع تردد شبانه در مناطق مرزی از ۲ سال پیش و همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان به اجرا درآمده است. در مناطق مرزی شمالی این کشور این قانون از اکتبر ۲۰۲۰ اجرا شده است. وزارت امنیت اجتماعی این کشور قانون منع تردد را در فصل بهار و تابستان از ساعت ۸ شب تا ۵ صبح و برای فصل پاییز و زمستان از ساعت ۶ عصر تا ۷ صبح تصویب کرده است.  

مردم در مناطق مرزی این کشور تجربیات سختی در این دوران به دلیل قانون منع تردد داشتند. این افراد که بعضا کشاورزند مجبورند برای عدم نقض قانون، در حالی که کارشان پس از ساعت منع مقررات پایان می یابد شب ها را در مناطق کوهستانی بسیار سرد بگذرانند تا مشمول مجازات و کار اجباری نشوند.  

https://irna.ir/xjKT۷p

**تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن با استقرار بمب‌افکن‌های بی-۵۲ در استرالیا

آمریکا به عنوان بخشی از برنامه ارسال جنگ افزار به استرالیا، بمب افکن‌های هسته‌ای بی-۵۲ (B-۵۲) را در یک پایگاه هوایی در شمال این کشور مستقر خواهد کرد که پیش بینی می شود این اقدام تنش‌های بین واشنگتن و پکن را افزایش دهد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

روزنامه گاردین امروز در گزارشی نوشت: یک پایگاه نیروی هوایی استرالیا در شمال این کشور فضایی را برای استقرار ۶ بمب افکن هسته‌ای B-۵۲ به عنوان بخشی از پروژه تحت حمایت مالی آمریکا فراهم کرده که احتمالا تنش‌ها با چین را شعله‌ور خواهد ساخت.

مقام‌های کانبرا تایید کردند که این تعداد بمب افکن می‌تواند در پارکینگ هواپیماها در پایگاه نیروی هوایی تیندال مستقر شوند درحالیکه به گفته آنها این پایگاه هواپیماهای دیگری هم می‌تواند در خود جای دهد.    

استرالیایی ها اعلام کرده اند که این پروژه در مرحله طراحی است با اینحال هواپیماهای بمب افکن ایالات متحده از اوایل دهه ۱۹۸۰ به استرالیا پرواز می‌کردند و از سال ۲۰۰۵ در استرالیا آموزش‌هایی را انجام می‌دادند. 

هواپیماهای B-۵۲، بمب افکن‌های سنگین و دور بردی هستند که می‌توانند بر فراز اقیانوس عملیات نظارتی داشته باشند و همچنین عملیات ضد کشتی انجام دهند. این بمب افکن‌ها همچنین قابلیت حمل مهمات هسته‌ای و هدایت شونده دقیق را دارند. 

بر اساس گزارش تارنمای «فور کرنر»، وزارت دفاع آمریکا بودجه ۱۴.۴ میلیون دلاری برای عملیات اسکادران و نگهداری تاسیسات در پایگاه تیندال اختصاص داده است.

این تارنما با رجوع به اسنادی گزارش داده که این پروژه ملزم به حمایت از عملیات راهبردی و انجام تمرین‌های آموزشی ۱۵ روزه برای اسکادران‌های B-۵۲ در جریان فصل خشک در قلمرو شمالی استرالیا است.

کارولین کندی سفیر آمریکا در استرالیا ضمن ادعای حمایت واشنگتن از صلح و ثبات در سراسر این منطقه از طریق دیپلماسی، گفتمان و بازدارندگی، افزود که منطقه هند- اقیانوسیه با تنش‌های فزاینده روبرو است و آمریکا با شرکا و متحدان خود برای برقراری امنیت در این منطقه همکاری می‌کند.

اسکات موریسون نخست وزیر سابق استرالیا در ماه سپتامبر سال گذشته فاش کرد که آمریکا حضور نظامی خود در منطقه را افزایش می‌دهد در حالیکه کانبرا ذیل توافق «آکوس» انتظار زیردریایی‌های هسته‌ای را می‌کشد.

دولت چین از موضع آمریکا در قبال تایوان (که پکن امیدوار است در نهایت به خاک سرزمین اصلی، بپیوندد) به عنوان تضعیف یکپارچگی حاکمیتی و سرزمینی، انتقاد و اعلام کرده که واشنگتن خواهان تضعیف نفوذ فزاینده پکن هم زمان با تلاش آن برای پیشی گرفتن از ایالات متحده به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان است.

تنش‌های بین دو ابر قدرت از زمان سفر ماه اوت نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و سخنان ماه مه جو بایدن رییس جمهوری آمریکا درباره دفاع ارتش کشورش از تایوان در صورت حمله چین، آتشین تر شد، هر چند کاخ سفید بعدا موضع بایدن را تصحیح کرد.

در شرایط فعلی استقرار بمب افکن‌های هسته‌ای B-۵۲ در شمال استرالیا و انجام عملیات نظارتی در مجاورت منطقه تحت نفوذ چین می‌تواند تنش‌ها بین پکن و واشنگتن را به اوج خود برساند.

https://irna.ir/xjKSDG

**آتش سوزی در یک پالایشگاه اربیل عراق

منابع خبری از آتش سوزی در یک پالایشگاه در نزدیک شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق خبر دادند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

یک منبع محلی در شهر اربیل عراق امروز دوشنبه به پایگاه شفق نیوز گفت که آتش سوزی در یکی از پالایشگاههای نفت منطقه دوله بکره از توابع قشتبه در اربیل روی داد.

وی افزود: تیم های آتش نشان به سرعت برای مهار آتش به محل اعزام شدند و علت وقوع این آتش سوزی تاکنون مشخص نشده است.

این منبع اطلاعاتی درباره تلفات احتمالی این آتش سوزی ارایه نکرد.

https://irna.ir/xjKT۸f

**الغنوشی: سیاست قیس سعید عامل اعتراضات تونس است

راشد الغنوشی رهبر نهضت اسلامی تونس “سیاست شکست خورده قیس سعید رئیس جمهور و شرایط معیشتی سخت و دشوار “را عامل شکل گیری اعتراضات مردمی در این کشور دانست.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

راشد غنوشی در سخنانی تصریح کرد: گسترش اعتراضات در خیابان ها در صورت پیوند خوردن اقشار سیاسی با اقشار اجتماعی می تواند در صحنه سیاسی تونس تغییر ایجاد کند.

الغنوشی که در نشست رهبران جنبش نهضت اسلامی تونس در منطقه بنزرت در شمال این کشور سخن می گفت، افزود: اعتراضات در خیابان ها توسط ائتلاف “جبهه نجات ملی” سازماندهی و هدایت می شود اما اعتراضات شکل گرفته در جرجیس و محله التضامن در نزدیکی پایتخت ماهیت اجتماعی دارد

رهبر جنبش نهضت اسلامی و رئیس پارلمان منحل شده تونس ادامه داد : جریان سیاسی به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد، باید جریان سیاسی با جریان اجتماعی با هم گره بخورند تا بتوانند در تونس تغییر ایجاد کنند.

الغنوشی گفت: قیس سعید با سیاست خود که نتوانسته مایحتاج مردم را تامین کند، باعث شکل گیری تظاهرات اعتراض آمیز مردمی شده است. ما نباید عجله کنیم زیرا شرایط سخت معیشتی مردم را به عصیان واخواهد داشت.

جنبش نهضت اسلامی برجسته ترین عضو ائتلاف “جبهه نجات ملی” تونس به شمار می رود که انتخابات پارلمانی ۱۷ دسامبر آینده را تحریم کرده است.

جبهه مزبور به همراه سایر احزاب مخالف رئیس جمهور قیس سعید را به ایحاد “حاکمیت فردی” متهم می کنند اما وی همواره این اتهام را مردود دانسته است.

در همین راستا ، هزاران نفر از مردم تونس در پایتخت این کشور شنبه شب ۲۴ مهر با برگزاری راهپیمایی خواستار سرنگونی آنچه که کودتای قیس سعید رئیس جمهور این کشور می‌خوانند، شدند.

این راهپیمایی با فراخوان ائتلاف “جبهه نجات ملی” که شامل پنج حزب النهضه، قلب تونس، ائتلاف الکرامه، جنبش اراده تونس و الأمل است، برگزار شد.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی با شعارهایی مانند «جان و خونم فدایت تونس»، «کودتا سرنگون باد» و «مردم برکناری رئیس جمهور را می‌خواهند» به اقدامات اخیر قیس سعید رئیس جمهور این کشور اعتراض کردند.

«قیس سعید» از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

https://irna.ir/xjKT۷C

**نخستین گروه زائران حرم حضرت زینب (س) وارد سوریه شد

نخستین گروه از زائران حرم های مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) از مبدا مشهد مقدس وارد سوریه شد.  

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

“محسن ساغرچی” مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در سوریه امروز (دوشنبه) در گفت وگو با ایرنا در دمشق، گفت: با پیگیری های صورت گرفته، پس از چندین سال بستر زیارت مشتاقان سفر زیارت حرم های مطهر حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) در اسفندماه سال گذشته (۱۴۰۰) فراهم گردید که متاسفانه این مساله بدلایل امنیتی از خردادماه سالجاری دوباره متوقف شده بود که با اعزام کاروان جدید، این راه مجددا برقرار گردید.

وی با اشاره به این که اولین پرواز زائرین به سوریه در دوره جدید از استان خراسان رضوی و با ورود ۱۰۰ زائر آغاز شد، افزود: در هفته های آینده نیز از استان های تهران، اصفهان و شیراز برای اعزام زایرین برنامه ریزی شده که با یاری خدا انجام خواهد شد.

ساغرچی با اشاره به آغاز ثبت نام از زائرین سفر به سوریه در سراسر کشور در دفاتر مجاز زیارتی تحت پوشش سازمان حج و زیارت، گفت: مشتاقان زیارت حرم های مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) می توانند با مراجعه به این دفاتر مجاز ثبت نام کنند.

سید “صادق حسینی” رییس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در گفت وگو با ایرنا خبر اعزام زائران حرم های مطهر حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) را اعلام و تاکید کرده بود که طرف سوری تامین امنیت زائران ایرانی که به زیارت مشرف می شوند را به عهده گرفته و امنیت زائران ایرانی در سوریه کاملا تامین است.

حسینی موضوع قیمت تورهای سوریه را یکی از موضوعات مهم در اعزام زائر به این کشور دانسته و گفته بود: ما به دنبال آن هستیم که قیمت ها را در حدی نگاه داریم که اقشار مذهبی متمایل به این سفر معنوی از آن بهره ببرند.

وی همچنین تاکید کرده بود که، برای کاهش قیمت ها با طرف های سوری در خصوص اخذ برخی معافیت های فرودگاهی مذاکره شد تا خطوط ایرانی مشخص شده، بتوانند از این معافیت ها استفاده کرده و قیمت پروازها به سوریه کاهش پیدا کند؛ اگر قیمت پرواز تا حدی که ما مدّ نظر داریم کاهش پیدا کند، طبیعتا قیمت تورهای زیارتی (سوریه) هم کم شده و انگیزه برای اعزام زائر نیز به این کشور بیشتر خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت، یکی از برنامه های این سازمان همچون زائران عتبات عالیات در عراق را اعطای تسهیلات بانکی برای زائران حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) دانست و اعلام کرد: با چند بانک در داخل کشور برای اعطای تسهیلات گفت وگو شده و آنها موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده اند که در نهایت به موافقت وزیر اقتصاد نیاز است که انشاالله این مساله پیگیری و انجام خواهد شد.

سازمان حج و زیارت هم اکنون توان پذیرش و پذیرایی از ۵۰۰ زائر ایرانی در سوریه را دارد که در آینده این میزان توسعه می یابد.

https://irna.ir/xjKT۹q

**هشدار سفیر هائیتی در واشنگتن: باندهای جنایتکار این کشور را تسخیر می‌کنند

سفیر هائیتی در آمریکا ضمن ضروری دانستن سرعت عمل سازمان‌ملل برای مداخله سریع در حل بحران حاکم بر کشورش، نسبت به تصرف هائیتی توسط باندهای تبهکار هشدار داد و آن را برای کشورهای همسایه نیز خطرناک توصیف کرد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

«باکی ادموند» سفیر هائیتی در واشنگتن از جامعه بین‌الملل خواست گفت‌وگوها بر سر مداخله مسلحانه را تسریع بخشد و نسبت به خطر تصرف هائیتی توسط گروه های تبهکار هشدار داد.

گزارش ها حاکی است باندهای مسلح در هائیتی دسترسی به پایانه اصلی سوخت را بسته اند و در بحبوحه بحران وبا و گرسنگی ارائه خدمات اولیه نیز مختل گردیده است.  

ادموند در حالی این تقاضا را مطرح کرده که به نظر می رسد تلاش ها برای موافقت با قطعنامه سازمان ملل در حمایت از استقرار نیرو در برابر باندهای مسلح متوقف شده است.

سفیر هائیتی در آمریکا در گفت و گو با گاردین تشریح کرد: موضوعی که در حال حاضر اهمیت دارد، سرعت عمل و اطمینان خاطر از کنار زدن باندهای تبهکار است. چنانچه این اقدام به سرعت انجام نگیرد، ممکن است آنها کل کشور را تصرف کنند. وی در عین حال خاطرنشان کرد گسترش سلطه این باندها بر هایئتی برای کشورهای همسایه هم خطرناک است.  

سازمان ملل اعلام کرده است که تاکنون ۹۶ هزار نفر از شهروندان هائیتی به دلیل خشونت های حاکم بر کشور مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

شورای امنیت سازمان ملل اوایل این ماه با صدور قطعنامه‌ای برای تحریم رهبران باندهای تبهکار موافقت کرد، اما هیچ اتفاق نظری بر سر ارسال نیرو برای کمک به پلیس هائیتی در شکست باندهای تبهکار وجود نداشت.

آمریکا ابراز امیدواری کرده است که شورای امنیت در نهایت این قطعنامه را تصویب کند و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آن نیز در این خصوص سفری به اوتاوا داشته و با همتای کانادایی خود و «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور دیدار کرده است.

کانادا هم نخست یک تیم حقیقت یاب را برای بررسی نیازهای بشردوستانه و امنیتی به هائیتی فرستاد. اما روز جمعه ترودو ضمن رد ادامه تعهدات این تیم تاکید کرد: قبل از اینکه ما هر نوع ماموریتی انجام دهیم، باید نخست یک برنامه اقدام روشن در نظر داشته باشیم.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی از کار دیپلماتیک فشرده در سازمان ملل و خارج از آن خبر داد و افزود: قطعنامه مدنظر باید محدود باشد و به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت: ما به وضوح گفته ایم که این ماموریتی به رهبری یک کشور شریک است که تجارب بسیار و ضروری برای اثربخشی این دست تلاش ها دارد. تعدادی از کشورها در سراسر جهان با ما در این زمینه همکاری می کنند و ما در حال کار بر روی آن هستیم.

از سوی دیگر، ناظران ابراز نگرانی کرده اند که چنین مداخله بین المللی، کشورهای دخیل را وارد یک مبارزه طولانی بدون پایان می کند؛ شبیه موقعیت هایی که پیش از این هم بر سر نیروهای سازمان ملل آمده بود.

فعالان هائیتی هم هشدار داده اند که مداخله بین المللی ممکن است سبب تشدید خشونت ها بدون رسیدن به یک راه حل واقعی شود. نیروهای حافظ صلح که پس از زلزله ویرانگر سال ۲۰۱۰ در هائیتی مستقر شدند، متهم به سوء استفاده جنسی سیستماتیک از زنان این کشور شدند و پس از اندکی در پی شیوع وبا ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و در نهایت ۹ سال طول کشید تا این بیماری از هائیتی ریشه کن شد.

ادموند سفیر این کشور آمریکای لاتین در واشنگتن با مطرح کردن نگرانی های مشابه، تاکید کرد: من می دانم که اشتباهاتی وجود داشته است و مطمئن هستم که از آنها درس گرفته ایم و حال باید اقدام متفاوتی در پیش بگیریم.

وی سپس به چهار میلیون کودک در هائیتی اشاره کرد که از حق مدرسه رفتن محروم هستند و سالمندانی که دسترسی لازم به مراقبت های بهداشتی ندارند. سفیر هائیتی در واشنگتن تشریح کرد که به همه اینها شیوع دوباره وبا به دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم نیز باید اشاره کرد و سپس افزود: خودتان شاهد باشید و قضاوت کنید که آیا مردم هائیتی لیاقت زندگی مانند مردم شما را ندارند.

هائیتی طی چهار سال گذشته دستخوش بحران‌های سیاسی متعددی بوده و در پی ترور «جوونیل موئیز» رئیس جمهوری این کشور در تابستان سال گذشته، بحران های موجود این کشور به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای جهان، تشدید گردیده است.

در اواخر شهریور باندهای مافیایی در اعتراض به اعلام افزایش قیمت سوخت، مراکز اصلی سوخت کشور را مسدود کردند و از همین رو، بسیاری از بیمارستان ها به دلیل کمبود سوخت ژنراتورهای برق، فعالیت خود را تعطیل کرده یا کاهش داده اند. شرکت های تامین‌کنندگان آب نیز اعلام کرده اند به دلیل کمبود سوخت نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.  

https://irna.ir/xjKT۹x

**لاوروف: غرب برای حفظ سلطه‌طلبی خود از کثیف‌ترین روش‌ها استفاده می‌کند

وزیر امورخارجه روسیه با انتقاد از سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب تاکید کرد: غربی ها برای حفظ سلطه خود از کثیف‌ترین روش‌ها علیه روسیه و چین استفاده می‌کنند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

سرگئی لاوروف در بخشی از یک پیام ویدیوئی با بیان اینکه غرب چین و روسیه را دشمنان اصلی خود می‌داند،‌ خاطر نشان کرد: امروز جهان غرب دیوانه‌وار تلاش می‌کند تا سلطه خود را با استفاده از کثیف‌ترین روش‌های مهندسی ژئوپلیتیک (جغرفیای سیاسی) علیه روسیه و چین،‌ حفظ کند.

 پیام ویدیویی وزیر خارجه روسیه در جریان یک اجلاس بین المللی تحت عنوان “نقش دیپلماسی عمومی در ایجاد، بهبود و توسعه روابط روسیه و چین” به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تاسیس «انجمن دوستی روسیه و چین»، برای حاضران پخش شد.

https://irna.ir/xjKTbf
**شمار کشته‌های طوفان در فیلیپین به ۹۸ نفر رسید

تعداد کشته شدگان طوفان فیلیپین به ۹۸ نفر رسید و امید چندانی به یافتن بازماندگان در مناطق به شدت آسیب دیده وجود ندارد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

بیش از نیمی از تلفات ناشی از سیلاب و رانش زمین درپی وقوع طوفان نالگائه برجای ماند، طوفانی که روستاها در جزیره جنوبی میندانائو را ویران کرد.

جزیره میندانائو به ندرت تحت تاثیر گردبادهایی قرار می گیرند که هر ساله فیلیپین را درمی نوردد، اما طوفان هایی که به این منطقه می رسد بسیار مرگبار است.

ناگویب سینریمبو یک مقام محلی در جزیره میندانائو گفت: ما عملیات را از جستجو و نجات به عملیات بازیابی (اجساد) تغییر داده ایم، زیرا شانس زنده ماندن افراد پس از گذشت دو روز تقریبا صفر است.

احتمال اینکه تعداد تلفات افزایش یابد، زیاد است، زیرا آژانس بلایای ملی فیلیپین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که ۶۳ نفر همچنان مفقود هستند. شمار زیادی نیز مصدوم شده اند.

این گزارش در ادامه حاکی است که بر اثر وقوع طوفان، روستاها زیر سیل فرو رفت، محصولات کشاورزی نابود شد و برق مناطق بسیاری قطع شد.

دانشمندان هشدار داده اند که طوفان های مرگبار و ویرانگر، قوی تر می شود زیرا جهان به دلیل تغییرات اقلیمی رو به گرمتر شدن است.

رانش زمین و سیل های ناگهانی ناشی از جنگل زدایی مناطق کوهستانی در میان مرگبارترین بلایای نشات گرفته از وقوع طوفان در فیلیپین در سال های اخیر بوده است.

https://irna.ir/xjKTc۳

**فایننشیال تایمز: اوکراین و روسیه خود را برای جنگ زمستانی سخت آماده می‌کنند

روزنامه اقتصادی فایننشیال تایمز امروز در گزارشی به نقش برجسته آب و هوای زمستان در جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و تاثیر آن بر برنامه های جنگی آتی دو کشور را بررسی کرد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

فایننشیال تایمز نوشت که گرم نگاه داشتن مردم اوکراین در سرمای ۳۰ درجه زیر صفر تنها دغدغه مسئولان این کشور نیست. در چنین سرمایی تجهیزات نظامی به دشواری کار کرده، تله های انفجاری زیر برف پنهان می شوند، ژنراتورها سوخت بیشتری نیاز خواهند داشت، انتقال تدارکات باید در پوشش شب انجام شود و سامانه های ناوبری برخی از پهپادها منجمد خواهد شد. حتی غلظت بیشتر هوا در زمستان در مقایسه با تابستان موجب می شود که سرعت گلوله کاهش یابد.

گرچه سرمای زمستان سد راه تهاجم روسیه به اوکراین نشد، با این حال این لشگرکشی در واپسین ماه های زمستان پیش رخ داد. کرملین امید دارد که امواج پهپاد و موشک که تاکنون ۴۰ درصد از زیرساخت انرژی اوکراین را نابود ساخته، روحیه اوکراینی ها را تضعیف کرده و توانایی کی یف برای پشتیبانی از نیروهایش را کاهش دهد.

دولت اوکراین به تازگی به شهروندان پایتخت اعلام کرده که آماده خاموشی های پر تکرار و طولانی تر شوند و از جنگ زدگان نیز خواسته شده تا در این زمستان برای کاهش فشار بر سامانه های انرژی این کشور به اوکراین باز نگردند.

مسکو در دومین بخش از راهبرد خود با توجه به افت ضرباهنگ عملیات های نظامی در ماه های سرد سال، به دنبال تقویت خطوط دفاعی خود و حفظ سرزمین های اشغال شده است.

با این حال اوکراین نیز از مزیت هایی برخوردار است که در زمینه حفظ تدارکات و گرم نگاه داشتن سربازانش نقش تعیین کننده ای ایفا می کند. کانادا در حال ارسال ۵۰۰ هزار یونیفورم زمستانه برای سربازان اوکراینی است و ناتو نیز بر توجه خود را بر حمایت از اوکراین در ماه های سرد زمستان معطوف کرده است.

سربازان روس از چنین امکاناتی برخوردار نبوده و بسیاری از سربازانی که به تازگی بسیج شده اند از تجهیزات اولیه محرومند.

شدت سرمای پیش رو بزرگترین مجهول است. آیا دمای هوا تا صفر درجه سانتی گراد افت می کند و با بارش باران زمین ها تبدیل به گل و لای خواهند شد یا آنکه دمای هوا به ۱۰ درجه زیر صفر افت کرده و یخ بندان همه جا را فرا خواهد گرفت؟

در صورتیکه زمستان امسال گرم باشد، جنگ انرژی روسیه نافرجام خواهد شد و زمین های گلی این کشور را وادار خواهد ساخت تا انتقال تدارکات را برای پرهیز از در گل ماندن خودروهای سنگین به جاده ها منحصر کند. چنین اتفاقی به اوکراین فرصت می دهد تا خطوط تدارکات و پشتیبانی روسیه را هدف قرار دهد.

گل همچنین می تواند توانایی اوکراین را در انجام ضد حمله محدود سازد. در عوض زمستان سخت و زمین یخ زده این امکان را فراهم می سازد تا برای جابجایی نیروها در عملیات های آفندی از کشتزارها نیز استفاده کند.

فایننشیال تایمز افزود: آنچه که در زمستان آتی بیش از هر چیز برای طرفین اهمیت دارد، تقویت روحیه است.

https://irna.ir/xjKTcb

**گردان جنین خطاب به تشکیلات خودگردان: به صفوف ملت بپیوندید

نیروهای مقاومت “گردان جنین” در کرانه باختری رود اردن از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که به صفوف ملت و مقاومت بپیوندد و به نیروهای مقاومت اجازه دهد تا آزادانه از فلسطینیان دفاع کنند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

گردان جنین این خواسته را در گفت و گوی شش نفر از رزمندگان خود با شبکه آمریکایی «سی.ان.ان» که برخی از آنها تحت تعقیب نیروهای رژیم اسرائیل قرار دارند، مطرح کرد.

یکی از این مبارزان که تحت تعقیب رژیم اشغالگر اسرائیل است، گفت: پیام ما به رهبری [ تشکیلات خودگردان فلسطین ] این است که اگر به اراده مردم فلسطین ایمان دارند، به مقاومت بپیوندند و به رزمندگان مقاومت اجازه دهند که آزادانه از فلسطینی ها دفاع کنند.

وی تاکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین حتی از صفوف عناصر امنیتی خود عقب است.

این رزمنده گردان جنین افزود: مردم فلسطین در نتیجه اشغال، تهاجم و استقرار بسیاری از کابینه های راست افراطی در سرزمین های اشغالی، اعتماد خود به تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران آن را از دست داده اند و از مقاومت حمایت می کنند.

وی اظهار داشت: بیشتر کسانی که شهید شده اند و کسانی که هم اکنون در حال جنگیدن هستند؛ جوانان دارای مدرک دانشگاهی و بالاتر هستند.

این رزمنده مقاومت فلسطین درباره اینکه آیا فلسطینی ها باید مسیر خود را تغییر دهند و به سمت مقاومت مردمی حرکت کنند، گفت: در این سرزمین جایی برای راه حل های مسالمت آمیز وجود ندارد.

وی گفت: اسرائیل به هیچ توافقی احترام نگذاشته و نخواهد گذاشت و کابینه های رژیم اسرائیل باندهای جنایتکار هستند.

این رزمنده با بیان اینکه “ما همیشه به دنبال پیروزی هستیم”، افزود: اسرائیل به جامعه جهانی می گوید که ما (نیروهای مقاومت فلسطینی) تروریست هستیم، در حالیکه ما تروریست نیستیم و  برای آزادی می جنگیم.  

https://irna.ir/xjKTbp

**وانگ یی: آمریکا تلاش برای مهار چین را متوقف کند

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه به همتای آمریکایی خود گفت ایالات متحده باید تلاش برای مهار چین را متوقف و از ایجاد موانع در راه مناسبات دو طرف خودداری کند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

وانگ در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که کنترل های صادراتی که واشنگتن بر پکن اعمال کرده، به شدت به حقوق مشروع اش لطمه زده و باید اصلاح شود.

در این تماس تلفنی، بلینکن نیز جنگ اوکراین و تهدیدها برای امنیت جهانی و ثبات اقتصادی را مورد توجه قرار داد.

به گزارش رویترز، آمریکا بارها بر لزوم حفظ کانال های باز ارتباطی میان ایالات متحده و چین تاکید کرده، اما همچنین به تازگی به این مساله اشاره داشته است که در صورت حمایت پکن از حمله روسیه به اوکراین، این مساله تبعاتی به همراه دارد.

چین که شریک راهبردی روسیه است، از تحریم های غربی علیه روسیه انتقاد کرده، اما در عین حال از حمایت و کمک در این کارزار نظامی طفره رفته است.

بلینکن در تماس تلفنی با همتای چینی اش همچنین بر لزوم مدیریت مسئولانه مناسبات چین و آمریکا تاکید کرد.

هفته گذشته، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که واشنگتن به دنبال درگیری با پکن نیست و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز اظهار داشت که پکن مایل به همکاری با واشنگتن برای یافتن راه هایی است که به نفع هر دو طرف باشد.

این مساله در حالی مطرح است که ماه آینده در اجلاس گروه ۲۰ در بالی انتظار می رود دو مقام یاد شده نشستی در حاشیه داشته باشند.

https://irna.ir/xjKTgc

**سفیر ایران در قطر : دیپلماسی رسانه ای نقش مهمی در توسعه مناسبات با همسایگان دارد

سفیر ایران در قطر ، دیپلماسی رسانه ای را در ایجاد تعامل و گسترش مناسبات فیمابین کشورها حائز اهمیت دانست و گفت : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان یک رسانه رسمی و حاکمیتی می بایست نقش فعالانه و پررنگی در کشور قطر به عنوان یکی از کشورهای مهم حوزه خلیج فارس ایفا نماید.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در دوحه روز دوشنبه در آیین بازگشایی دفتر ایرنا در دوحه (قطر) ؛ با تبیین راهبردها و سیاست های منطقه ای دولت سیزدهم گفت یکی از اولویت های مهم ریاست محترم جمهوری ؛ گسترش و توسعه روابط و مناسبات با کشورهای همسایه است.

وی گفت : در چهارچوب سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه ؛ کشور قطر از اولویت مهمی برخوردار است و همه مساعی خویش را برای تقویت همکاری ها در همه زمینه ها بکار خواهیم بست.

دهقانی ، جایگاه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به قدمت حدود ۹۰ سال را در رصد تحولات منطقه ای و جهانی مهم و تاثیرگذار دانست و ابراز امیدواری کرد با بازگشایی دفتر ایرنا در قطر زمینه توسعه همکاری های رسانه ای میان دوکشور بیش از گذشته فراهم شود.

وی با اشاره به میزبانی قطری ها از جام جهانی فوتبال و جام ملت های آسیا و اجلاس های دیگر در سطوح منطقه ای و جهانی گفت که گشایش دفتر ایرنا در قطر می تواند در انعکاس و پوشش خبری تحولات این کشور و نیز رصد رویدادهای مهم منطقه ای حائز اهمیت باشد.

دهقانی با تاکید بر نقش دوستی و ارتباط عمیق و گسترده‌ای که میان دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: جایگاه قطر در بین کشورهایی که صاحب‌رسانه هستند بسیار مهم است و وجود شبکه های مهم خبری وابسته به این کشور از جمله شبکه تلویزیونی الجزیره که به زبان عربی و انگلیسی فعالیت می‌کند ؛ بیانگر سرمایه گذاری قطری ها در حوزه رسانه است.

وی گفت یکی از مصادیق و جلوه های توسعه مناسبات دوکشور ؛ گسترش همکاری های خبری و رسانه ای میان دوکشور خواهد بود و انتظار می رود خبرگزاری جمهوری اسلامی با پوشش حرفه ای و مطلوب مسابقات جام جهانی فوتبال ؛ نقش خود را در این عرصه به خوبی ایفا نماید.

سید جواد بشیری سرپرست دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوحه نیز در این مراسم ؛ گزارشی از اقدامات و تلاش های صورت گرفته برای بازگشایی دفتر ایرنا در دوحه بیان کرد.

وی گفت که گسترش حضور ایرنا در کشورهای مختلف بویژه کشورهای همسایه ؛ از برنامه ها و اولویت های مدیریت عالی ایرناست و امیدواریم حضور ایرنا در قطر موجب شتاب بخشیدن به توسعه مناسبات دوکشور درسایر عرصه ها شود.

لازم به ذکر است ؛ فعالیت دفتر ایرنا در دوحه قطر از آذرماه ۱۳۹۷ متوقف شده بود .

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که در سال ۱۳۱۳ تاسیس شد در حال حاضر علاوه بر زبان فارسی ؛ به ۹ زبان دیگر شامل انگلیسی / عربی / فرانسه / آلمانی / چینی / ترکی استانبولی / اسپانیولی / روسی و اردو خبر منتشر می کند.

https://irna.ir/xjKTgt

**آلمان از تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت کرد

دولت آلمان ضمن تکرار موضع‌گیری مداخله‌جویانه نسبت به ناآرامی‌های اخیر ایران، از تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از سخنگوی دولت آلمان نوشت که برلین با استقبال از تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران مشغول بررسی تدابیر بیشتر است. وی زمان مشخصی برای این “تدابیر” مشخص نکرد.

سخنگوی دولت آلمانی همچنین در ادامه “با شدیدترین لحن” آنچه “خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان و سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران” خواند را محکوم کرد.

دن ویلیامز خبرنگار رویترز نیز در توییتی به نقل از این مقام آلمانی نوشت: در حال رصد اوضاع داخل ایران هستیم.

آندره‌آ ساسه، سخنگوی وزارت خارجه آلمان به تازگی در بیانیه‌ای مطبوعاتی خبر از  احضار سفیر ایران در اقدامی مشابه با فراخوانده شدن سفیر برلین در تهران به وزارت امورخارجه داده بود.

سفیر برلین در تهران به دنبال مداخله آلمان در امور داخلی کشورمان، پنجشنبه شب (۵ آبان) به وزارت امورخارجه احضار شده بود.

این اقدام دو روز پس از آن روی داد که دولت آلمان در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه غرب در امور داخلی ایران مسائل حقوق بشری را بهانه و اعلام کرد که در روابطش با جمهوری اسلامی ایران را بازنگری می‌کند.

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در حساب رسمی توئیتری وزارت امور خارجه این کشور منتشر شد به پایین بودن سطح روابط دوجانبه میان دو کشور در سال های اخیر اشاره و ادعا کرد، «اوضاع نمی‌تواند مانند سابق ادامه یابد، بنابراین ما رابطه خود را با شرایط تطبیق می دهیم.»

وی افزود: ما در حال آماده‌سازی تحریم‌های بیشتر حقوق بشری از سوی اتحادیه اروپا و بررسی فهرست اعضای خانواده افراد مسئول هستیم. در سطح ملی، ویزا را برای دارندگان پاسپورت رسمی محدود و مقررات ورود را برای اعضای سازمان‌هایی که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند تشدید خواهیم کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در سخنانی پیرامون مسیر غیرسازنده، تکراری و شکست خورده اروپایی‌ها هشدار داد و تصریح کرد: برای ما مشخص هست که چند رهبر اروپا نگاه شکست خورده نسبت به تحولات دارند.

وی همچنین در توئیتی خاطر نشان کرد که طرف‌های اروپایی « با اشتباه محاسباتی، طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعاتِ غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ‌جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

https://irna.ir/xjKTht

**فعالان محیط زیست به ساختمان‌های دولت انگلیس رنگ پاشیدند

فعالان زیست محیطی در انگلیس روز دوشنبه در ادامه اعتراض به کوتاهی دولت این کشور برای مقابله با گرمایش زمین و تغییرات آب‌وهوایی به ساختمان وزارت کشور، بانک مرکزی و آژانس جاسوسی داخلی انگلیس (ام آی ۵) رنگ پاشیدند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

اعضای گروه موسوم به Just stop oil (استفاده از نفت را متوقف کنید) همچنین به ساختمان انتشارات «نیوز» در مرکز لندن که از زیرمجموعه‌های شرکت خبری امریکایی نیوز کورپوریشین محسوب می‌شود رنگ پرتاب کردند. 

در بیانیه‌ای که این گروه معترض منتشر کرده آمده است: « این ساختمان‌ها (دولت، امنیت، امور مالی و رسانه) به‌عنوان چهار ستون حامی قدرت اقتصاد سوخت فسیلی انتخاب شده‌ زیرا ما از دولت می‌خواهیم تا صدور مجوزهای جدید برای استخراج نفت و گاز را متوقف کند. »

این بیانیه می‌افزاید: ما کنار نمی‌ایستیم تا نابودی چیزهایی را که دوست داریم، نظاره گر باشیم. دوران استفاده از سوخت‌های فسیلی مدت‌ها پیش به پایان رسیده ، اما منافع ناشی از آن همچنان در سیاست، دولت و رسانه‌های ما فساد ایجاد می‌کند.

فعالان زیست محیطی در بیانیه یادشده تاکید کرده‌اند که اگر دولت به صدور مجوز برای استخراج نفت و گاز پایان دهد، آن‌ها نیز به اعتراض های خود پایان می‌دهند. معترضان از ابتدای ماه جاری میلادی (اکتبر) نقاط مختلف پایتخت را هدف قرار داده و تجمع کردند. اعتراض آن‌ها بخشی از درخواست گسترده تر از دولت انگلیس برای توجه به مسائل اقلیمی و گرمایش زمین است که به تعبیر کارشناسان با سرعت بیشتری نسبت به پیش‌بینی های صورت گرفته، سیاره زمین را تهدید می‌کند.

پلیس انگلیس در جریان تظاهرات سال‌های قبل صدها فعال محیط زیست را به دلیل اخلال در نظم عمومی دستگیر کرده است اما معترضان می‌گویند که به تظاهرات خود تا زمانی که دولت به خواسته‌های آن‌ها جامه عمل بپوشاند، ادامه می‌دهند.

این تحول درحالی صورت می‌گیرد که تصمیم ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس برای عدم شرکت در نشست بین‌المللی آب‌وهوایی که ماه آینده در مصر برگزار می‌شود با موجی از انتقادها در داخل مواجه و او را با اتهام کم توجهی به بحران اقلیمی روبرو کرده است. احزاب سیاسی مخالف دولت و گروه های زیست محیطی در انگلیس می‌گویند که عدم مشارکت نخست وزیر نشان می دهد که دولت به اندازه کافی بحران آب و هوایی را جدی نمی گیرد.

https://irna.ir/xjKTgy

**اتحادیه اروپا در مسیر اقدام تحریک آمیز علیه چین

سفر هیاتی از قانونگذاران اتحادیه اروپا به تایوان به بهانه هشدار آمریکا درباره طرح های پکن علیه این کشور، بروکسل را در مسیر اقدامات تحریک آمیز جدیدی علیه چین قرار داده است.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

پولیتیکو نوشت: هیاتی هشت نفره متشکل از قانونگذاران اتحادیه اروپا از جمله دو نماینده تحریم شده از سوی پکن، در بحبوحه تردیدهای جدید ژئوپلتیکی بعد از کنگره حزب حاکم چین، به تایوان سفر می کنند.

تجارت، سرمایه گذاری و فناوری محور اصلی سفر این هیات در روز سه شنبه است.  راینهارد بوتیکوفر، رئیس هیات پارلمان اروپا در روابط با چین، و «شورد شوردما» (Sjoerd Sjoerdsma)  که هر دوی آنها اوایل سال گذشته در فهرست تحریم پکن قرار گرفتند در این هیات حضور دارند.

بوتیکوفر که ریاست این هیات را برعهده دارد، از ائتلاف پارلمانی روابط با چین به پولیتیکو گفت: «این یک دیدار با جاه طلبی های بسیار عملی است. ما با تصویری واضح تر از آنچه که باید در پارلمان های مربوطه خود انجام شود، از تایوان باز خواهیم گشت و تا زمانی که به اهداف دست یابیم، آرام نخواهیم گرفت».

دیدار با «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان از اهداف این هیات عنوان شده است.

نگرانی های اروپا برسر تایوان در ماه های اخیر و همزمان با آغاز رزمایش پکن در اطراف جزیره تایوان در تابستان امسال و در جریان دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از منطقه خودمختار این کشور افزایش یافته است. پکن پیشتر درباره دیدار پلوسی هشدار داده بود.

پولیتیکو نوشت: همکاری راهبردی چین با روسیه با ادامه جنگ اوکراین، بدبینی اروپایی ها را عمیق تر کرده است.

چین تهدید کرده اگر لازم باشد تایوان را بار دیگر به خاک خود الحاق خواهد کرد و شی جین پینگ این موضع را بار دیگر در کنگره حزب کمونیست که به تازگی پایان یافته تکرار کرد.

«میکولا کنیاژیتسکی»، نماینده پارلمان اوکراین و یکی دیگر از اعضای هیات بازدیدکننده از تایپه، مدعی شد بین تایوان و کشورش شباهت هایی وجود دارد.

به نوشته این رسانه، نمایندگانی از آلمان، جمهوری چک، بریتانیا، بلژیک و کوزوو نیز در این سفر حضور خواهند داشت. تایوان علاقه مند به پیگیری دیپلماسی پارلمانی است اما اکثر مقام های غربی به دلیل تعهدات خود با پکن درخصوص «چین واحد» از سفر در سطح دولت خودداری می کنند.

مقام های آمریکایی، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که چین در حال «سرعت بخشیدن» به طرح های خود در استفاده از زور علیه تایوان «در یک جدول زمانی بسیار سریع‌تر» از آنچه که قبلاً انتظار می‌رفت، است. تا همین اواخر، حدس واشنگتن این بود که چنین سناریویی قبل از سال ۲۰۲۷ اتفاق نخواهد افتاد.

https://irna.ir/xjKThc

**تورم در کانادا/ هجوم مراجعان به بانک‌های غذا

گزارش‌ها حاکی است در پی افزایش قیمت مواد غذایی در کانادا، مدیر بانک غذایی اوتاوا از افزایش چشمگیر مراجعه‌کنندگان به این نهاد خبر داد و وضعیت حاکم بر کشورش را یک طوفان کامل توصیف نمود.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

تقاضا در بانک غذای اتاوا درمقایسه با پیش از همه‌گیری کووید-۱۹، ۳۳ درصد افزایش یافته و گزارش ها حاکی است که شمار تماشاچیان فروشگاه های مواد غذایی که قدرت خریدشان کاهش یافته و تنها تماشاچی هستند، افزایش یافته است.

«راشل ویلسون» مدیر اجرایی بانک غذای اتاوا گفت: ما به طور قطع شاهد مراجعه تعداد بیشتری از مردم هستیم و این امر ناشی از افزایش هزینه غذا است. وی تشریح کرد که نهاد متبوعش در حال حاضر ۶ میلیون دلار کانادا برای تامین غذای افراد نیازمند هزینه می کند که در مقایسه با دو میلیون دلار پیش از همه گیری افزایش چشمگیری را نشان می دهد. این مدیر بانک غذای اوتاوا شرایط حاکم بر کشورش را یک طوفان کامل توصیف کرد.

گزارش ها نشان می دهد نرخ تورم کل کانادا در حال حاضر از اوج ۸.۱ درصدی به ۶.۹ درصد کاهش یافته، اما هزینه های مواد غذایی همچنان در حال افزایش است.

همزمان، بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را تنها ظرف هفت ماه ۳۵۰ واحد افزایش داده است که یکی از شدیدترین کارزارهای سختگیرانه اقتصادی این کشور با هدف رساندن نرخ تورم به ۲ درصد بشمار می رود.

از این رو مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای کوچک در کانادا از هر دو طرف تحت فشار قرار دارند و سیاستمداران، اتحادیه‌ها و حتی برخی اقتصاددانان از بانک مرکزی این کشور خواسته اند سرعت سیاست های انقباضی خود را کاهش دهد.

بانک مرکزی کانادا در هفته جاری از نزدیک شدن به اوج کارزار سیاست انقباضی خود خبر داد و در عین حال تصریح کرد که هنوز این وضعیت ادامه دارد. براساس گزارش ها نرخ بهره کانادا در حال حاضر در بالاترین سطح ۱۴ سال گذشته قرار دارد.  

«تیف مکلم» رئیس بانک کانادا در گفت و گویی خبری تاکید کرد بازگرداندن ثبات قیمت آسان نیست، اما تورم افسارگسیخته بدتر از آن است. وی که این اظهارات را در گفت و گو با “رادیو کانادا” بر زبان می آورد، افزود: من درک می کنم که بسیاری از کانادایی ها بدهکار هستند و افزایش نرخ بهره فشار بیشتری بر آنها وارد می کند. اما ما در حال بررسی تمامی این موارد هستیم.

کانادا کشوری است که با هزینه مسکن و معیشت بالا میان کشورهای گروه هفت شناخته می شود و از این رو نسبت به نرخ‌ بهره بالا حساس است.

https://irna.ir/xjKTjm

**در آستانه انتخابات؛ مخالفان نتانیاهو در تل‌آویو تظاهرات کردند

گروهی از مخالفان بنیامین نتانیاهو رئیس حزب راستگرای لیکود رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات پارلمانی این رژیم علیه او تظاهرات کردند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

معترضان به حضور بنیامین نتانیاهو در انتخابات در سرزمین های اشغالی، او را فاسد ارزیابی و درباره تقلب در انتخابات هشدار دادند.

این معترضان اعلام کردند که نمی خواهند نتانیاهو به عنوان سیاستمداری فاسد دوباره به قدرت برگردد.

انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی فردا در حالی برگزار می شود که نظرسنجی ها حاکی از پیروزی شکننده اردوگاه راستگرایان (اردوگاه لیکود و هم پیمانانش) در برابر اردوگاه رقیب به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر بنی گانس وزیر جنگ کنونی این رژیم در آن است. براساس نظرسنجی‌ها، پنجمین انتخابات در چهار سال گذشته نخواهد توانست منجر به تشکیل دولتی فراگیر و باثبات در رژیم صهیونیستی شود و بن بست سیاسی در این رژیم کماکان ادامه خواهد داشت.

https://irna.ir/xjKThL

**کارشناسان: حادثه مرگبار کره جنوبی قابل اجتناب بود

کارشناسان مسائل ایمنی روز دوشنبه اعلام کردند که حادثه مرگبار جشن شبانه سئول که منجر به جان باختن ۱۵۴ نفر در کره جنوبی شد، امری قابل اجتناب بود.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

کارشناسان گفتند ازدحام و کنترل ترافیک از سوی مقام های مسئول کره جنوبی می توانست از افزایش تعداد مهمان های جشن هالووین در کوچه های مکان وقوع حادثه جلوگیری کند یا دستکم از شمار آن بکاهد.

جشن های سالانه در منطقه محبوب شبانه ایته ئون در سئول همچنین یک نهاد سازمان دهی مرکزی نداشت بدان معنا که مقام های دولتی ملزم به رعایت یا اجرای پروتکل های ایمنی نبودند.

مقام های بخش یانگ سان که منطقه ایته ئون در آن واقع است، تمهیداتی برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر و گسترش کووید – ۱۹ را در جریان جشن هالووین مورد بحث قرار داده بودند، با این حال هیچ اشاره ای به کنترل جمعیت نشد.

روز شنبه زمانی که این فاجعه رخ داد، تقریبا یکصد هزارنفر در منطقه ایته ئون گردهم آمده بودند.

براساس گزارش مترو سئول، حدود ۸۱ هزار و ۵۷۳ نفر در ایستگاه مترو ایتاوون در روز حادثه از قطار پیاده شدند که در مقایسه با رقم ۲۳ هزار و ۸۰۰ نفر در هفته قبل و ۳۵ هزار و ۹۵۰ نفر در روز جمعه، چشمگیرتر بود.

اما تنها تنها ۱۳۷ مامور پلیس در منطقه ایتاوون در زمان وقوع حادثه حضور داشتند.

این در حالی است که به گفته یک مقام پلیس، در گردهمایی اتحادیه های کارگری و حامیان رئیس جمهوری کره جنوبی در منطقه ای در مرکز سئول در همان شنبه، ۴ هزار نیروی پلیس مستقر شده بودند.

یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی خواستار تحقیقات کامل در مورد علت وقوع این حادثه و همچنین افزایش سطح تدابیر ایمنی در تجمعات بزرگ شده است.

مون هیون چول استاد دانشکده مدیریت ایمنی بلایا در دانشگاه سونگ سیل گفت این نوع حوادث له شدن زیر دست و پا پتانسیل اتفاق افتادن در هر شهر پرجمعیتی را دارد.

وی تاکید کرد که ما باید از این حادثه بیاموزیم که برای هر خطر فاجعه باری آماده باشیم.

امروز مردم در ایستگاه مترو ایته ئون به یاد قربانیان این حادثه دلخراش شمع روشن کردند. به علاوه یون سوک یول رئیس جمهوری این کشور نیز امروز در مراسم یادبوی که در شهرداری سئول برای کشته شدگان این حادثه برگزار شد شرکت کرد.

این حادثه مرگبارترین حادثه در این کشور از سال ۲۰۱۴ و پس از غرق شدن یک فروند کشتی بود  که منجر به جان باختن  ۳۰۴ نفر شد.  

https://irna.ir/xjKTkg
**قائم مقام وزیر خارجه بوسنی: خواستار همکاری‌های گسترده اقتصادی با ایران هستیم

قائم مقام وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین گفت: کشور ما خواستار همکاری های گسترده اقتصادی و توسعه مراودات تجاری با ایران است.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

احمد هالیلوویچ بعدازظهر دوشنبه در جریان سفر به استان قزوین در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی حوزه اقتصادی استان قزوین افزود: سفر به ایران تجربه خوب و پله نخست برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: ما با کشورهای مختلف قرادادهای تجاری داریم و ایران نیز می تواند در شمار این کشورها قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین گفت: بازرگانان و فعالان تجاری  بوسنی را با ظرفیت های اقتصادی ایران از جمله قزوین آشنا خواهیم کرد.

هالیلوویچ اظهار داشت: اتاق های بازرگانی دو کشور و استان های آنها می توانند نیازهای تجاری یکدیگر را به ترتیب اولویت ها شناسایی کرده و برای ارتقای همکاری ها و مراودات تجاری زمینه سازی کنند.

این مقام کشور بوسنی و هرزگوین همچنین از علاقه دولت کشورش برای افزایش مناسبات در زمینه های مختلف خبر داد و گفت: امیدواریم سفرها و نشست های دوطرفه به این مهم کمک کند.

معاون پارلمانی وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین و همچنین سفیر این کشور در ایران نیز در این نشست حضور داشتند.

مقامات وزارت خارجه بوسنی و هرزگوین که به ایران سفر کرده اند امروز در بازدید از شهرک صنعتی کاسپین و لیا با توانمندی های تولیدی و تجاری استان قزوین آشنا شدند.

 بوسنی و هرزگوین کشوری با حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه بالکان در جنوب شرق اروپا بوده و پایتخت آن سارایوو است.

https://irna.ir/xjKTkq

**پوتین: باید به مناقشه میان ایروان و باکو پایان داد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان چندین دهه در جریان بوده و اکنون باید آن را متوقف کرد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

پوتین در دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان خواست سیاسی را برای پایان بخشیدن به درگیری دارد و مسکو به هر طریقی از آن حمایت می‌کند.

پاشینیان هم که برای نشست سه جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان به سوچی سفر کرده، در این دیدار تایید کرد که ابتکار مسکو برای ایجاد روابط و صلح بین ایروان و باکو در قره باغ قابل قبول است.

کاخ کرملین درباره نشست امروز سوچی اعلام کرده بود که طرف‌ها قرار است روند اجرای توافق‌های سه جانبه بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹)، ۱۱ ژانویه۲۰۲۱ (۲۲ دی ۱۳۹۹) و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۵ آذر ۱۴۰۰) را ارزیابی کنند.

براساس این بیانیه، آنها همچنین در مورد گام‌های بیشتر برای تقویت ثبات و امنیت در جنوب قفقاز گفت و گو خواهند کرد و مسائل مرتبط به از سرگیری و توسعه ارتباط‌های حمل و نقل، تجاری و اقتصادی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اندره رودینکو معاون وزیر امورخارجه روسیه شب گذشته گفت که مسکو بر نشست سه جانبه آینده در سوچی میان رؤسای جمهوری سه کشور تکیه کرده تا اقدامی در جهت امضای معاهده صلح میان ارمنستان و آذربایجان انجام شود.

پاشینیان روز شنبه در کنگره «حزب قرارداد مدنی» اعلام کرد که در نشست سوچی آماده پذیرش و امضای رسمی سندی برای دستیابی به توافقی است که به معنی پذیرش امضای معاهده صلح بین ایروان و باکو است.

https://irna.ir/xjKTkh

**نتانیاهو: با توافق مرزی با لبنان مانند «توافق اُسلو» رفتار می کنم

رئیس حزب لیکود و نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی یک روز مانده به انتخابات پارلمانی این رژیم در اقدامی تبلیغاتی با تکرار مواضع قبلی خود گفت که در صورت پیروزی در این انتخابات، با توافق مرزی آبی با لبنان مانند توافق سازش “اسلو” رفتار خواهد کرد.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

بنیامین نتانیاهو در گفت و گو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت نخست وزیر شدن توافق ترسیم مرزهای آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان را لغو خواهد کرد، گفت: توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان، توافق پذیرش تسلیم شدن بود و در صورت پیروزی در انتخابات، با این توافق مانند توافق “اسلو” رفتار می کنم.

برخی تحلیلگران این گفته های نتانیاهو را تبلیغاتی و به نوعی آخرین تلاش های او برای کسب آرای بیشتر صهیونیست ها و حمله به رقیب اصلی خود یعنی یائیر لاپید نخست وزیر کنونی این رژیم یک روز پیش از برگزاری انتخابات تلقی می کنند.

نتانیاهو پیشتر نیز مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده و آن را یک تسلیم تاریخی نامیده بود.

وی با انتقاد شدید از یائیرلاپید نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی او را ترسو خوانده بود و پذیرش شرط های حزب الله از سوی او را از روی ترس دانسته بود.

توافق تعیین مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی پنج آبان در ساختمان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل “یونیفل” در منطقه ناقوره واقع در جنوب لبنان بسته شد.

این توافق پس از امضاشدن توسط رئیس جمهور لبنان و نخست وزیر رژیم اسرائیل در قالب دو نامه جداگانه از طرف لبنان و رژیم اسرائیل به عاموس هوکشتاین نماینده آمریکا به عنوان میانجی مذاکرات طرفین سپرده شد.

این توافق که با موضع محکم مقاومت اسلامی و موضع متحد مقامات لبنانی بدست آمد، حقوق اقتصادی این کشور را از دست اندازی رژیم صهیونیستی مصون می‌دارد.

بر اساس این توافق، خط ۲۳ به عنوان مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی تعیین شده و میدان گازی قانا به طور کامل حق لبنان شناخته شده است، در مقابل میدان گازی کاریش در شمال فلسطین اشغالی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت.

https://irna.ir/xjKTm۷

**۱۵۲ کشور خواهان پیوستن اسرائیل به «ان پی تی» شدند

۱۵۲ کشور جهان خواهان پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای «ان پی تی» شدند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» امروز  نوشت که کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا اعلام کرد که تل آویو باید هرگونه فعالیت هسته ای خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انجام دهد.

این روزنامه عبری زبان اضافه کرد که ۱۵۲ کشور به این درخواست رای موافق و تنها ۵ کشور به آن رای مخالف دادند و از تل آویو خواستند که به معاهده «ان پی تی» بپیوندد .

پیشتر نیز برخی کشورها از جمله کویت از جامعه بین المللی خواستند تا مسئولیت های خود را برای پیوستن رژیم اسرائیل به معاهده بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای «ان پی تی» به منظور عاری سازی خاورمیانه از این نوع سلاح ها ایفا کند.

«طلال الفصام» سفیر کویت در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان های بین المللی در وین در سخنرانی خود در شصت و ششمین نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از جامعه بین المللی خواست که مسئولیت های خود را برای پاکسازی خاورمیانه از سلاح های اتمی و مرگبار بر عهده بگیرد و در این زمینه رژیم اسرائیل را ترغیب کند تا به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای “ان.پی.تی”بپیوندد.

نماینده دائم کویت در سازمان های بین المللی در جریان بحث در مورد بند “توانایی های هسته‌ای اسرائیل”، بررسی توانایی های هسته ای این رژیم در نهادهای سیاست‌گذار آژانس بین المللی انرژی اتمی را ضروری دانست. 

معاهده ان.پی.تی در اول ژوئیه ۱۹۶۸ برای امضای کشورها آماده شد و در این تاریخ آمریکا و انگلیس و ۵۹ کشور دیگر آن را امضا کردند. چین در ۹ مارس سال ۱۹۹۲ و فرانسه در ۳ اوت ۱۹۹۲ به عضویت این معاهده درآمدند.

در حال حاضر ۱۸۶ کشور جهان عضو این معاهده هستند. رژیم اسرائیل و کشورهای کوبا، هند و پاکستان عضو این معاهده نیستند. همچنین کره شمالی نیز چند سال پیش از این معاهده خارج شد.

نظارت بر اجرای معاهده ان.پی.تی و پروتکل الحاقی آن برعهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است که خود یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۱۹۵۷ با هدف تسهیل استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای و جلوگیری از کاربرد کمک های این آژانس در مقاصد نظامی آغاز به کار کرد و مقر آن در وین است.

این آژانس در چارچوب نظام پادمان های ایجاد شده توسط معاهده ان.پی.تی به منظور بررسی میزان پای بندی کشورهای عضو ان.پی.تی به مقررات این معاهده بازرسی هایی را از تاسیسات هسته ای کشورهای عضو انجام می دهد.

https://irna.ir/xjKTcn

**کره‌جنوبی و لهستان یادداشت تفاهم همکاری هسته‌ای امضا کردند

کره‌جنوبی و لهستان امروز (دوشنبه ) یادداشت تفاهمی را برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در این کشور اروپایی امضا کردند.

از پیروزی داسیلوا دربرزیل تا ورود نخستین گروه زائران ایرانی به حرم حضرت زینب (س)

این اولین قرارداد ساخت یک نیروگاه هسته‌ای توسط کره‌جنوبی ظرف یک دهه گذشته است.

براساس اعلام وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی، شرکت دولتی برق آبی و هسته‌ای کره‌جنوبی (KHNP) این قرارداد را امروز در سئول با شرکت‌ دولتی برق عمومی لهستان و شرکت خصوصی ZE PAK لهستان به امضا رسانده است.

دو کشور قرار است در توسعه یک نیروگاه هسته‌ای در سایت «پات نو» لهستان با یکدیگر همکاری داشته باشند.

این سایت در ۲۴۰ کیلومتری از غرب شهر ورشو پایتخت لهستان قرار دارد و ساخت آن براساس فناوری APR۱۴۰۰ کره‌جنوبی خواهد بود.

این قرارداد چند روز بعد از آن امضا می‌شود که لهستان برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای دیگر با شرکت آمریکایی وستینگ هاوس به توافق دست یافته بود.

https://irna.ir/xjKTkW

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.